Van 2014 naar 2015: een vooruit- en terugblik

Ten eerste vanuit deze plek een gezond en soulvol 2015 toegewenst!

Muziekjaar 2014 is over en we gaan 2015 in. Tijd om te bezinnen, tijd om terug te kijken. Wat heeft muziekjaar 2014 ons gebracht? Wat zal 2015 ons waarschijnlijk opleveren. Vooral dat laatste is natuurlijk reuze interessant omdat er al een aantal releases aangekondigd zijn of dat er in ieder geval geruchten zijn dat bepaalde artiesten in 2015 weer een nieuwe worp gaan leveren. Toch neem ik jullie graag eerst nog even terug naar 2014. Voor menig soulliefhebber zal 2014 namelijk vooral in het geheugen gegrift zijn als het jaar van de comeback van verloren soulprins d’Angelo. Een comeback die gezien het tijdstip van release nog even na zal dreunen in de beginmaanden van 2015. En wellicht de veertien jaren daarop, wachtend op een nieuwe comeback. D’Angelo is in ieder geval terug en dat hebben we allemaal geweten.
Natuurlijk was 2014 ook een jaar van de verwachte releases die goed bevielen. Te denken valt dan aan de albums van Sharon Jones & the Dap Kings, Lee Fields, FKA Twigs, Hozier, the Roots en het Nederlandse Jungle by Night. Stuk voor stuk releases die al verder van tevoren bekend waren gemaakt en de verwachtingen inlosten of wellicht zelfs overstijgen.
Aan de andere kant zijn er dan ook weer releases die erg tegenvielen. Robin Thicke was aanstekelijk in 2013, maar Paula mistte van alles en nog wat. De samenwerking tussen Tonny Bennett en Lady Gaga viel ook erg tegen en een Jesse Boykins III kan zijn belofte niet inlossen. Voor mij persoonlijk lagen de grootste teleurstellingen wellicht vooral bij Aretha Franklin (simpelweg cover-gemakzucht), Eli Reed (waar is die energie?) en Mary J. Blige (hip meelopen is niet altijd goed beste dame).
Wat muziek luisteren en bespreken voor mij vooral leuk maakt zijn de verrassingen. De nieuwe ontdekkingen die je muziekhart sneller doen kloppen. Onmiskenbaar waren die ook weer aanwezig in 2014. Voor mij komt Trouble van Benjamin Herman en de fantatische Daniël von Piekartz dan op de eerste plaats. Wat een wereldplaat was dat zeg. Te beluisteren in de meest uiteenlopende omstandigheden en settings. Ook nieuw soultalent als Myles Sanko was meer dan welkom in het afgelopen jaar en wat te denken van de erg originele Curtis Harding. Deze man zette met zijn funkrocksoul-album de muziekwereld even stil om je oren te bemachtigen.
Zijn er dan verder nog persoonlijke ontwikkelingen op muziekgebied? Zeker! Ik ben er achter gekomen dat de R&B mij steeds minder gaat interesseren. Waar ik vroeger vaak naar dit soort muziek luisterde (Blackstreet, Aaliyah, R. Kelly) kunnen de releases van nu in dit genre mij maar al te weinig boeien. Daarnaast moet ik vaak nog erg wennen aan de trend van de zanger(es) met kleine stem die ondersteund wordt door stemmige elektronische beats.
donnie
Tijd voor 2015 dan! Een nieuw jaar vol met nieuwe muziek, maar ook met het (her)ontdekken van oude parels. Ace/Kent is daar een goed label voor en ik wil me een stuk meer in dit soort releases gaan verdiepen. Daarnaast vind ik het echt eens tijd worden dat ik mij écht ga verdiepen in de jazz. Ik luister zo los en vast wel eens naar een jazz-nummer of jazz-album, maar me onderdompelen in dit muziekgenre is nog niet gebeurd. Hoe interessant ik het ook vind, het is even zoeken naar een startpunt. Ik ben dan ook vooral op dit vlak nog op zoek naar een leuke manier om een artikelreeks neer te zetten.
Er staan voor 2015 ook al een paar (wel of niet officieel bevestigde) releases op de agenda. Natuurlijk zijn er een paar waar ik naar uit kijk. Onder meer Mark Ronson met zijn nieuwe album, die fantastische single met Bruno Mars heeft mijn zintuigen gekieteld. Daarnaast komt dan eindelijk ook eens die eerste volledige LP van Benjamin Clementine uit en lijkt Maxwell ook eindelijk eens met zijn tweede deel van het BLACKsummer’s Night drieluik te komen. Altijd interessant, die zanger.
Andere artiesten die mijn aandacht hebben zijn Adele, Bilal, Erykah Badu, Donnie, Stevie Wonder en Jill Scott. Rond deze artiesten liggen er vooral geruchten dat er dit jaar nieuwe platen aankomen, maar die geruchten zullen het verlangen alleen maar versterken. Ik ben benieuwd wat souljaar 2015 ons écht gaat brengen en ben van plan jullie daarover uitgebreid uit de doeken te doen op mijn website. Alvast heel veel plezier met de muziek en het lezen van mijn artikelen. En natuurlijk dank voor het bezoeken van mijn blog.

Geef een reactie

