Recensie: Cookin’ on 3 Burners – Blind Bet (2014)

co3bIn het begin van 2015 is het natuurlijk nog geoorloofd om recensies te schrijven van platen die in 2014 zijn uitgekomen. Ik maak daar dan ook graag gretig gebruik van.
Dit album kwam al voorbij in onze lijst van de vijftien beste album van 2014. En dan had ik er nog niks over geschreven!? Dat moet ik dus maar snel rechtzetten. Cookin’ on 3 Burners ken ik persoonlijk als sinds hun debuutalbum uit 2007. Deze Australiërs hebben al die tijd een heerlijke blend van funk en soul aan ons voorgeschoteld. Ze hebben daarin niet altijd al te veel de hulp van gastartiesten nodig gehad, maar op deze plaat zijn die legio aanwezig. Bekende namen als Daniel Merriweather en Kylie Auldist passeren de revue. Dat zit dus wel goed met de gastvocalen.
Muzikaal zit het ook andermaal erg sterk in elkaar. Tijdens het beluisteren van deze plaat bekruipt mij meer en meer het gevoel waarom deze band geen onderdeel is van het beroemde en gelouterde Daptone label uit New York. De sound past erbij en bovenal de hoge kwaliteit past er bij. Want het is een waar feestje om naar dit album te luisteren. Moeiteloos mengen ze verschillende soul en funk stijlen met elkaar zonder daar de inspiratiebron teniet mee te doen. Straight up funk (Skeletor), blues (Flat on My Back) of juist Motown (You Got the Better of Me) wisselen elkaar moeiteloos af. Ook het hitgevoelige Losin’ Streak is niet iets waar deze mannen de hand voor omdraaien. Afwisselend, maar toch met een duidelijke lijn. Of het nu filmisch (Blind Bet) of meer richting de country gaat (Last Man Standing) het is allemaal even aanstekelijk en strak ingespeeld. Een muzikaal feestje voor het oor. Tijd voor Daptone om deze groep te tekenen.