Recensie: Benjamin Clementine – At Least for Now (2015)

at least for nowIk wil deze recensie graag beginnen met een verhaaltje. Het verhaal van een Britse jongeman van Ghanese roots. Hij is het leven op zijn eiland zat er verkast naar Parijs. Daar blijft hij doen wat hij het allerliefste doet en dat is muziek maken. Daarom wordt deze jongeman straatmuzikant, of beter gezegd metromuzikant. In de metro’s van de Franse wereldstad vertolkt hij nummers van anderen zoals een John Legend, een Amy Winehouse, een Bob Marley en een Sam Cooke. Al zingend en muziek makend wordt hij ontdekt en krijgt hij een platencontract. Dan gaat het balletje aan het rollen en verdwijnen er nummers en video’s van live-optredens. Ik ben direct onder de indruk en draai zijn EP’s grijs, smachtend wachtend op zijn eerste LP. Zijn debuutalbum, want dat moet hét gaan worden in 2015. Zie alhier.

Waar ik normaal een album per nummer bespreek wil ik in deze review het los benoemen van nummers het liefst omzeilen. De reden hier achter is dat het echt gaat om een album. Een volledig album van een volledige artiest met een volledig idee.
Liever dan de nummers te bespreken omschrijf ik graag wat dit album met je doet, want dat is de beleving die inherent is aan deze debuutplaat. Ja, beste lezers, deze plaat doet vanaf de eerste noot van alles met me. Ten eerste ontroert deze plaat me. Dat heeft voor mij persoonlijk vooral te maken met zijn stem. Hij praat tegen, hij zingt tegen je en doet acuut een zwerm van kippenvel over je lijf heen gaan. Wat Benjamin Clementine doet met zijn vocalen, met zijn dictie, met zijn timbre is ongelooflijk. Er zit zoveel gevoel, zoveel beleving en zoveel echtheid in dat juist die aanwezige onvolkomenheden bijdragen aan het gevoel van de zanger. Hier en daar swingt hij aardig de bocht uit vocaal. Is dat erg? Nee, dat maakt het geheel alleen maar oprechter.
Ten tweede verrast deze plaat. Ik heb hem nu al een paar op gezet en je blijft nieuwe dingen ontdekken. Muzikaal is Clementine niet zo van één genre. Jazz en soul zijn wellicht de basis, dat komt omdat zijn subtiele en sublieme pianospel doorklinkt in elk nummer. Maar moeiteloos voegt hij daar klassieke muziek aan toe of juist wat meer popinvloeden. Dit album is zo veelzijdig waardoor je elke keer wel nieuwe dingen moet ontdekken in de nummers. Voeg daar aan toe dat die ontdekkingstocht oneindig laat zijn en je weet dat dit album je blijft kietelen, je blijft, je blijft boeien.
Tevens vertelt is dit verhaal. Benjamin Clementine vertelt je, bezingt je zijn verhalen. En je wilt luisteren, want je hangt aan zijn lippen. Dat is wat deze man met je doet. Je huilt met hem mee, je voelt zijn pijn, je lacht even hard als hij doet en zoekt gerust met hem als je hoort dat hij zoekende is. Heeft hij verdriet, dan voel je dat door in zijn muziek, in je lijf. Het overbrengen van die gevoelens, het overbrengen van die verhalen, het toefluisteren van zijn geheimen en van zijn levenstocht is de essentie waar dit album om draait. Dat is juist hetgeen wat dit album zo goed maakt. Wat dit album zo één geheel maakt, wat dit album zo intens maakt. Want wat een intense plaat is dit zeg!

Vergelijkingen met een Nina Simone en een Antony Hegarty heb ik al veelvuldig gelezen. Ja, daar houdt de mens immers van. Alles lekker in kleine hokjes stoppen. Maar lieve mensen ik vraag jullie met mijn hand op mijn hart om Benjamin Clementine zijn eigen ruimte te geven. De vergelijkingen links te laten liggen en je met een volledig open beeld onder te laten dompelen in de prachtige muziek die Benjamin Clementine hier voor ons gemaakt heeft. En omdat ik hier een verhaal vertel, maar bovenal omdat Clementine zelf zo’n geweldige verhalenverteller is wil ik graag afsluiten met een zin waarmee vele verhalen afsluiten….

En we luisterden nog lang en gelukkig….

[bol_product_links block_id=”bol_54be9d80f25b5_selected-products” products=”9200000036485384″ name=”at least for now” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”200″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]