Round-Up 2014 met o.a. Bebel Gilberto, Swamp Dogg en Nicola Conte

Muziekjaar 2015 is begonnen, maar we wachten nog op releases. Elk muziekjaar komen er zoveel platen uit dat het wellicht mogelijk kan zijn deze allemaal te beluisteren, maar het vaak niet mogelijk is deze ook alleen uitgebreid te bespreken. Daarom in de laatste maand van het jaar tijd een Round-Up. Welke platen heb ik wel beluisterd, maar heb ik geen volledige recensie van geschreven. Ik kan helaas niet beloven dat het louter positief zal zijn, maar dan zijn ze in ieder geval genoemd.
Vandaag met onder andere Bebel Gilberto, Swamp Dogg en Nicola Conte

Bebel Gilberto – Tudo
Naast een zangeres met een prachtige stem is Bebel Gilbert ook nog eens een prachtige vrouw. Ik vergelijk haar altijd een beetje met Sade. Ze is voor mij zeg maar de Sade van Zuid-Amerika. Dit komt omdat ik veel van haar muziek vaak op elkaar vind lijken, maar het allemaal van zo’n hoge kwaliteit is dat het niet uit maakt. Datzelfde heb ik met de muziek van Sade. De stijl van Bebel Gilberto is zo herkenbaar dat de herhaling juist voor herkenning zorgt en daarin is dit album geen uitzondering.

Nick Pride & the Pimptones – Rejuiced Phat Shake
Deze Britse band met de duidelijk voorman een een hang naar rare albumtitels is terug. Terug met een nieuw album waarvoor ze een blik gastartiesten hebben open getrokken. Ze pretenderen heel erg funky te zijn, maar dat valt mij toch wat vies tegen. In mijn optiek komen ze op deze plaat vaak niet verder dan aardig of wel lekker funky. Te vaak is het saaie en pretentieloos. Dit komt mede door toevoeging van niet al te boeiende gastartiesten.

Swamp Dogg – The White Man Made Me Do This
The White Man Made Me Do ItSwamp Dogg zal voor menig soulliefhebber geen onbekende naam staan. Deze man stond als producent en songwriter achter successen van menig artiesten en wist daarnaast ook zelf nog eens erg goede platen uit te brengen in de jaren ’60 en ’70. Vooral dat laatste decennium was zijn glorietijd. Hij is ondertussen 72 jaar en niet kapot te krijgen. Zijn stijl ligt veelvuldig in de southern soul die gestoeld op een stevige lik blues. De groove is op elk nummer instant aanwezig. Swamp Dogg bewijst dat hij nog steeds een ijzersterke plaat neer kan zetten met deze ingrediënten. Muzikaal en tekstueel rijk met lekker veel blazers en een erg fijne ritmiek. Een topplaat!

Omarion – Sex Playlist
Ex-B2K zanger Omarion maakt zich geen illusies om subtiel over te komen. Nee, de beste man noemt zijn nieuwste album gewoon zoals het ook bedoeld is. Sex staat op nummer één voor Omarion en dat wilt hij met dit album bewijzen. Ik moet zeggen dat dan wel erg slechte sex moet zijn, want wat staat dit album vol met abominabele niemendalletjes. Heb dit uitgeluisterd met een hele diepe zucht en wilde graag dat het snel over was.

Nicola Conte – Free Souls
Dit is dus die man uit Italië met dat prachtige gitaarspel. Op deze plaat uit 2014 krijgt hij de hulp van een aardige rit aan vrienden. Marvin Spraks, José James en Tasha’s World zijn daar een kleine greep uit. Heerlijke muziek bij een lekker etentje of juist lekker rustig op een luie middag. Muzikaal van erg hoog niveau, misschien zonder al te veel verrassing en afwisseling maar van een constant niveau en intensiteit.

Geef een reactie

