Recensie: Ntjam Rosie – The One (2015)

NTJAM ROSIE THE ONE ALBUM COVER bigIk mag mij gelukkig prijzen dat ik Ntjam Rosie ooit eens live hebben mogen aanschouwen. Want dan komt haar prachtige stemgeluid pas echt tot uiting. Haar vorige platen, Elle en At the Back of Beyond, zijn mij beiden zeer goed bevallen. Vooral het debuutalbum uit 2010 is een plaat geworden die ik regelmatig op zet. Een goede combinatie van de juiste soul- en jazzinvloeden, gemengd met haar Afrikaanse roots. Allemaal verpakt in heerlijke pakjes muziek. Dus toen ik hoorde dat dit nieuwe album er aan kwam was ik meteen enthousiast. Luisteren naar Ntjam is namelijk vaak een feestje. Kan ze mijn enthousiasme met The One bevestigen?

Voor mij staat en valt de muziek van Ntjam Rosie met haar prachtige stem. Die heeft ze namelijk, dat moge duidelijk zijn. Kraakhelder, soepel en met een herkenbare sound. Maar met een stem alleen kom je er natuurlijk niet. Ook de composities moeten van een goed niveau te zijn om te kunnen overtuigen. Nu horen we die prachtige stem dertien nummers lang, dus dat gedeelte zit alvast goed. Na een korte intro kunnen we ons ook aan dat tweede gedeelte wagen. Het album opent met het intieme, kleine A Nye Fo’o Ma (He Loves Me So). De roots van Ntjam komen dus ook weer terug. Mooi nummer met die toevoeging van violen. Ook de eerste single en titeltrack The One is goed. Sterk en sfeervol nummer.
Ntjam Rosie doet het op dit album niet alleen. Op een viertal nummers krijgt ze hulp van andere artiesten. De eerste in die rij is Pink Oculus op Always on the Run. Deze track is qua sfeersetting wat duisterder en zwaarder. De toevoeging van de rapster zorgt daar ook nog eens extra voor. Goede combinatie, Pink Oculus en Ntjam Rosie.
Een persoonlijk favorietje vinden we in de vorm van het mooie, gevoelige en ijzersterk gezongen Forever Love. Wat zet Ntjam hier een sterke vocale performance neer zeg! Om dat dan rustig door te pakken in het met jazz-invloeden overgoten Akiba (Thank You). In het zingen en schrijven van dit soort nummers is Ntjam Rosie duidelijk erg sterk.
Daarna gaan we verder met You Build Me Up. In dit nummer kunnen we ietwat meer bombast terug vinden en valt het heldere stemgeluid van Rosie des te meer op. Op Covenant wordt ze bijgestaan door Lamih Kuyateh en gaat ze terug naar haar herkenbare, intieme stijl. Mooi gedaan.
Op Dear to Me is dan weer wat meer ruimte voor de productie, de beats. Het nummer heeft een aardige groove en past prima binnen het geheel van het album. Dat valt ook te zeggen over het rustig voortkabbelende Pas de Retour, waarop ze hulp krijgt van Ronald Snijders. Ondanks de variatie weet ze dus toch weer duidelijk een overkoepelende sfeer te pakken.
Wat minder te spreken ben ik over Reconciliation Song. Dit nummer weet me te weinig te pakken en kan met telkens niet de hele rit boeien. Gelukkig prijs ik me dan ook met de laatste twee songs die gestoeld zijn in de jazz. Op I’m Loved komt dat natuurlijk ook door Eric Vloeimans, maar afsluiter Love to Be Here pakt ook de muzikale ruimte die het verdient. Twee mooie nummers.

Ja, dat is mijn antwoord op de vraag bovenaan. Ja, Ntjam Rosie heeft mijn enthousiasme bevestigd. Net als voorgaande platen heeft ze weer oog voor het grote geheel. Haar platen moeten voor haar vocaal, muzikaal en tekstueel een bepaalde homogene sfeer uitstralen en dat weet ze ook hier weer voor elkaar te krijgen. The One is dan ook duidelijk een plaat die je in zijn geheel moet beluisteren. Knap werk van Ntjam![bol_product_links block_id=”bol_54dbae5522a73_selected-products” products=”9200000035459358″ name=”the one” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”200″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]