Recensie: Jazmine Sullivan – Reality Show (2015)

reality showHet schijnt nogal een ding te zijn in de soul en R&B wereld, deze release van Jazmine Sullivan. Iedereen die ik ken die maar een beetje met deze muziekstromingen bezig is heeft het tegen mij over dit album gehad.
Eerst was er het debuut van 2008, een hitalbum. Daarna kwam er een opvolger in 2010, een stuk minder populair. Maar de naam van Jazmine Sullivan was duidelijk wel gezet. Het was even wachten, maar nu is er dus die opvolger. Een opvolger die voor velen vol verwachting zit, wat de verwachting bij mij natuurlijk ook alleen maar hoger maakt. Is die verwachting dan niet te hoog geworden om in te lossen?

Ik kan je wellicht meteen maar antwoord geven op die vraag. Na het beluisteren van dit album is voor mij niet per sé de vraag of die verwachting zo hoog was, maar vooral waarom ze op deze plaat te vaak voor de te makkelijke oplossing hebben gekozen.
Geloof mij, ik vind Jazmine Sullivan een prima zangeres. Tekstueel staat het vaak ook nog eens goed. Ze is in ieder geval niet bang iets van zichzelf weg te geven in de songteksten. Maar vooral het muzikale gedeelte doet mij vrij weinig.
Het album begint nog goed met een lekker energieke track. Dan zit je er wel meteen lekker in. Zin om door te luisteren. Dat is qua concept natuurlijk uitstekend gedaan. Om dan vervolgens met twee wel erg middelmatige nummers aan te komen. En dat zo’n beetje het hele album door. Het is middelmaat wat de klok slaat. Soms helt het over naar irritant (Stanley) of iets teveel van het goede (Masterpiece), ook hebben we wel erg saai met Veins, maar bovenal een dikke “mwa”.
Ja, natuurlijk staan er ook nummers op die wel de moeite waard zijn. De opener had ik al benoemd en ook Silver Lining, If You Dare en de sterke ballad Forever Don’t Last zijn erg fijn om naar te luisteren. Maar als het album dan over is zijn het niet deze goede nummers die overheersen, nee dan komt toch weer die middelmaat om de hoek kijken. Dat heeft simpelweg niks met hoge verwachtingen te maken dus, maar door het maken van de makkelijke keuzes. Jammer…
[bol_product_links block_id=”bol_54e62e0c3e728_selected-products” products=”9200000029947699″ name=”reality show” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”E0E0E0″ border_color=”D2D2D2″ width=”200″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

 

Geef een reactie

