Souled Out! the Essentials Reviewed | Ruth Brown – Ruth Brown (1957)

SouledOutReviewed-bannerMet Souled Out! the Essentials Reviewed schrijf ik een nieuw hoofdstuk in mijn langlopende Souled Out! the Essentials in Soul reeks. De bedoeling van dit nieuwe hoofdstuk is dat ik mijn persoonlijke mening ga geven van alle in the Essentials in Soul behandelde albums. Want het moge dan wel als Essentials betiteld worden, misschien ben ik die mening helemaal niet toegediend!
Ik ga dit doen door middel van een track-by-track review. Een kort recensie van de platen door de nummers apart van elkaar te bespreken. Je kan het zien als een live-review, omdat ik mijn commentaren bij de nummers schrijf terwijl ik die aan het beluisteren ben. Daarbij neem ik natuurlijk eerdere luisterbeurten mee.

Toch nog een 1957 tussendoor… Het is Ruth Brown:


Een album dat diep geworteld is in de Gospel en R&B, maar met de essentie van Soul gebracht word. Zo als al gesteld is is de Soul voortgekomen uit de Gospel en R&B waardoor de scheidslijn midden jaren 50 zeer dun was.

  1. Lucky Lips – de swing en soul raken elkaar duidelijk bij dit nummer. Vocaal prima, maar toch niet al te opvallend. Ik wordt er wel vrolijk van.
  2. As Long As I’m Moving – ook hier is het weer swing en soul samen. Maar ook de rock ’n roll komt om de hoek kijken
  3. Wild, Wild Young Men – Dit swingt dus echt de pan uit. Veel meer dan de vorige songs. Ook de sax tussendoor is geweldig.
  4. Daddy Daddy – Hier domineert naast de stem van Ruth vooral het pianospel. Vind dit nummer een beetje tegenvallen in verhouding met de vorige drie.
  5. Mambo Baby – Kijk, deze swingt weer. Leuk “hikje” ook van Ruth aan het einde van een paar noten.
  6. Teardrops from My Eyes – Dit nummer valt me maar weinig op. Kleine tegenvaller dus weer tussendoor.
  7. Hello Little Boy – Ruth Brown en consorten leven zich weer helemaal uit op dit nummer. Stilzitten is moeilijk en wellicht zelf ongeoorloofd bij dit nummer.
  8. Mama He Treats Your Daugther Mean – In dit rustigere nummer hoor je hoe Ruth Brown van die “hik” haar herkenbaarheid maakt.
  9. 5-10-15 Hours – Prima nummer dat helemaal bij deze tijd van het muziek maken past.
  10. It’s Love Baby (24 Hours a Day) – Vooral vocaal is dit een erg sterk nummer. Wat een stem zeg!
  11. Sentimental Journey – Ook dit nummer valt me niet zo op. Wel leuk om haar eens in een soort duet te horen.
  12. Ol’ Man River – Door het ge-dum heeft het iets herkenbaars, maar kan over de gehele linie te weinig bij mij doen.
  13. So Long – Wederom een nummer dat een vocaal prachtplaatje is. Want wat kan deze dame zingen zeg.
  14. Oh What a Dream – Het album sluit rustig en vredig af met dit nummer.

Geef een reactie

