Recensie: Ibeyi – Ibeyi (2015)

ibeyiDan is je vader percussionist bij de wereldberoemde Buena Vista Social Club en ben je tweeling. Wat ga je dan doen? Juist ja, muziek maken. Cubaanse roots dus, maar opgegroeid in Frankrijk. Een er zit ook nog wat Afrikaans in deze dames. De EP van vorig jaar beviel mij al aardig, dus dan is het kleine stap naar deze eerste volledige LP.

Er staan dertien nummers op, waarvan er elf echt als nummer aangewezen mogen worden. Een intro en een outro tel ik meestal niet mee.
Maar laten we beginnen. Na de intro horen we Oya en nu vind ik dit niet de meest bijzondere opener. Een beetje saaiig, ondanks de verschillende invloeden die duidelijk hoorbaar zijn. Een stuk beter is dan het sfeervolle Ghosts, of die andere single River. Allebei erg leuke nummers. Beetje mysterieus en rijk aan geluid.
Think of You karakteriseert zich door de dikke beats, die onderliggende beats heb ik het over. Bijzonder in elkaar gezet. Wat dan in mindere mate te zeggen valt over het niet meer dan aardige Behind the Curtain.
Mijn persoonlijke favoriet en zonder twijfel het allerbeste nummer van dit album is Stranger/Lover. Echt een fantastisch nummer waar ook de vocalen een stuk dieper gaan en overtuigender zijn. Genieten geblazen!
Opvolgend is Mama Says ook erg sterk te noemen. Deze lijn moeten ze dus doorzetten. Dit is de muziek van Ibeyi die ik erg kan waarderen. Daar hoort ook het sfeervolle Weatherman bij. Of het mooie Faithful.
Helaas zijn vlak voor de outro nog een tweetal minder boeiende nummers. Yanira kan me niet echt boeien en Singles ontluikt mij een “mwa”.

Een vrij wisselende plaat dus, met vooral een erg sterk middenstuk. Vanaf favoriet Stranger/Lover blijft het vier nummers lang op een erg hoog niveau. Een niveau dat ze van mij wel een hele plaat vol mogen houden.
[bol_product_links block_id=”bol_5509cbf111a35_selected-products” products=”9200000035747069,9200000035747075″ name=”ibeyi” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”D1D1D1″ border_color=”0D0D0D” width=”200″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

Geef een reactie

