Zomaar een verhaal over… de Zwarte Lijst

zlijstWelkom bij een nieuw onderwerp in mijn blog: “Zomaar een verhaal over…” Deze artikelen kan je zien als een column of een duidend stuk, maar zijn vooral bedoeld om mijn gedachten op papier te zetten. In mijn rustmoment of reismomenten denk ik nog weleens aan de muziek en alle zaken daaromheen. De verhalen die ik hierover schrijf vinden jullie nu dus ook op mijn blog. Met als deel één een verhaal over de Zwarte Lijst.

Sinds vorige week is het in volle gang op Radio6 Soul & Jazz. Ik heb het natuurlijk over de Zwarte Lijst. Was Radio6 de laatste tijd vooral met minder positieve berichten in het nieuws, gezien het feit dat ze waarschijnlijk moeten stoppen, is het nu tijd om de loftrompet te blazen voor de zender. Als een soort tegenhanger van de Radio2 Top2000 presenteren zij namelijk nu al enkele jaren de Zwarte Lijst. Een top hoeveel dat is? Dat ligt er puur aan hoeveel zendtijd ze hebben en hoelang de songs duren. Dit jaar doen ze het met 2145 nummers, maar dat is in voorgaande jaren wel eens anders geweest. Naar het schijnt proberen ze zoveel mogelijk alle nummers volledig te spelen, als leert de praktijk wat anders.

Als regelmatig luisteraar van Radio6 vind ik natuurlijk ten eerste dat het radiostation moet blijven. Al is het maar om het feit dat zij ruimte geven aan talenten en nieuwe muziek. Ten tweede stem ik elke jaargang trouw op de Zwarte Lijst. Het leuke daarin is dat je maar liefst 100 nummers kunt selecteren in een combinatie van een keuzelijst en vrije keuzes. Om mij heen proef ik wel meer enthousiasme voor deze toplijst. Daarnaast proef ik vaak het argument dat de Zwarte Lijst zich bewust af zou zetten tegen de Top2000 van Radio2. Nu is dit niet iets wat Radio6 zelf communiceert, maar ligt dit feit vooral het feit dat die Top2000 wel erg “wit” is. Usual suspects als een Sittin’ on the Dock of the Bay, Michael Jackson en Ain’t No Sunshine worden ook in de Top2000 wel meegenomen, maar ze gaan ook keihard langs essentiële artiesten en genres. Neem een John Coltrane, een Cannonball Adderley. Of zoek het juist meer in de wereldmuziek en de muziek vanaf Latijns Amerika. Hiervoor moet je goed zoeken in de Top2000 van Radio2. Ze zullen daar waarschijnlijk zelfs een Jamie Cullum onder jazz scharen. Persoonlijk zie ik dat afzetten tegen over elkaar niet zo. Ik denk dat de lijsten prima naast elkaar kunnen leven en ieder hun eigen publiek serveren. Ware het niet dat Radio6, en met hen de Zwarte Lijst, dus dreigt te verdwijnen.

Is deze, waarschijnlijk laatste, Zwarte Lijst dan zo te prijzen? Het initiatief is dat zeker, mede doordat het een zich bedient van een muziekstroming die toch altijd een wat ondergeschoven kindje is op de Nederlandse radio. Maar hoe “zwart” zo’n een Zwarte Lijst nu echt is, is soms lastig. Zo zet ik persoonlijk wat vraagtekens bij bijvoorbeeld een notering van een Steely Dan. Niet te spreken van wat recentere muziek als Adele of Caro Emerald. Dit zijn beide namelijk gewoon popartiesten. Aan de andere kant begrijp ik dan wel weer. Commercieel aantrekkelijk als deze artiesten zijn zal het meer luisteraars/stemmers trekken. Doe ik met mijn blog bijvoorbeeld niet gewoon hetzelfde met het recenseren van een Adele, een Ed Sheeran en een John Legend? Vooral met als doel bezoekers te trekken omdat die muziek meer mainstream is? Dat klopt als een bus natuurlijk en dat mede zorgt ervoor dat discussie rondom toplijsten, hitlijsten en genreaanduidingen van alle generaties en alle decennia is en zal blijven. Elke muziekliefhebber zal het hinken op twee gedachten herkennen. Laten we daarom maar gewoon genieten van de Zwarte Lijst zolang het kan (is er al een Spotify playlist voor deze versie?) en van de gedreven DJ’s van Radio6 zolang het kan. Daarnaast ervoor zorgend dat de soul, de jazz, de wereldmuziek en al het andere aanverwante niet verdwijnt en ons als muziekliefhebbers blijft verblijden.

 

Geef een reactie

