Recensie: Nneka – My Fairy Tales (2015)

fairyt talesJe kan wel zeggen dat ik Nneka al haar hele carrière volg. Toen haar eerste album net uit was en zij een bescheiden hitje scoorde met Uncomfortable Truth stond ik met een handjevol andere personen in Tivoli de Helling naar deze dame te kijken. Sinds dat live-optreden was ik helemaal. Sympathiek, oprecht en live ijzersterk. Het zal me altijd bijblijven. Ondertussen is hier album nummer vier. Een album dat toch wel vrij verrassend uitkwam. Ik was er tot de dag van release in ieder geval niet van op de hoogte. Des te groter de verrassing en het plezier van luisteren natuurlijk. Het is wel een erg korte plaat geworden met negen songs en een totale speelduur van iets meer dan een half uur. Maar natuurlijk gaan we voor kwaliteit in plaats van kwantiteit.

Was het in ieder geval is geworden is een herkenbaar product van Nneka. Deze dame heeft zo haar eigen stijl gevonden in de mix van soul en reggae, gecombineerd met maatschappij kritische songs en haar unieke stemgeluid, dat ze uit duizenden te herkennen is. Helemaal op haar eigen plaat natuurlijk. Die stijl laat ze op dit album in ieder geval niet los. Van opener Believe System tot aan afsluiter In Me is het onmiskenbaar Nneka.
Natuurlijk is er binnen die nummers wel enige afwisseling te vinden, of vallen er bepaalde zaken op. Zo noem ik dan bijvoorbeeld de dance-invloeden op In Me. Of de energie die er vanaf spat op Local Champion. De dikaangezette productie en prachtige outro op Babylon viel mij ook op. Het topnummer op deze plaat is voor mij toch wel het aanstekelijke My Love, My Love. Wat een geweldige song is dat geworden zeg!

Nneka heeft hier duidelijk weer een goed product neergezet. Mijn persoonlijk favoriete album blijft Soul is Heavy, gevolgd door No Longer at Ease. Maar voor haar debuut doet dit werkje niet veel onder.
[bol_product_links block_id=”bol_5516c978bd8b9_selected-products” products=”9200000037971357″ name=”fairy tales” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”E0E0E0″ border_color=”000000″ width=”200″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

Geef een reactie

