Zomaar een verhaal over… muziek in het openbaar vervoer

nsOpenbaar vervoer, menig Nederlander gruwelt ervan. Ik heb dat niet zo. Natuurlijk is het niet fijn in slecht weer op een winderig station te staan met minuten vertraging, maar aan de andere kant is het ook wel ontspannen reizen. Om naar mijn werk te komen (en natuurlijk weer terug naar huis) gebruik ik het openbaar vervoer. Om specifieker te zijn: ik gebruik de trein. Van en naar het station loop ik(zo’n 10 minuutjes).

Ik gebruik mijn tijd in de trein graag nuttig. Meestal is dat met behulp van de Spotify-offline modus al vast een eerste indruk te krijgen van een plaat die ik wil reviewen. Ik maak dan vaak direct aantekeningen in mijn telefoon zodat ik bepaalde opvallende zaken kan onthouden. Anderzijds lees ik ook graag wat. Meestal in een tijdschrift (bijvoorbeeld Helden of Runner’s World).

Het openbaar vervoer geeft mij ook tijd om te denken. Vaak gaat dit dan over de medereizigers en met name diegenen met oordopjes in of een koptelefoon op. Ik vraag me dan weleens hardop af wie waar naar luistert. Kan ik dat op het uiterlijk beoordelen? En ja, soms hoor je al flarden omdat ze liever hun oren van hun hoofd af blazen dan dat ze nog wat meekrijgen van de wereld om hun heen. Ik heb best wel vaak het idee gehad om eens een willekeurige dag op een bepaald traject een onderzoek te gaan starten naar de muzieksmaak van treinreizigers. Waar luisteren ze op dat moment naar? Zetten ze dat ook thuis op of alleen voor het reizen? Hoe ben je aan die stijl/muziek gekomen? Je kan het zo gek niet bedenken of je kan vragen stellen over muziek.
Verder dan een idee is het nooit gekomen.

Dat heeft natuurlijk meerdere oorzaken. Mensen hebben er in eerste instantie helemaal geen zin in of überhaupt tijd voor. Haastig als de gemiddelde treinreiziger is. Daarnaast mag je natuurlijk niet zomaar met een kladblokje en een vragenlijst de trein in stappen. Daarvoor moet je geheid toestemming hebben van de NS. Eveneens kunnen het weleens hele lange gesprekken worden als je liefhebbers of fans spreekt. Totaal overtuigd van hun gelijk zullen zij blijven oreren over hun favoriete genres en artiesten.

Heel veel spijt heb ik er niet over, dat het nooit zal starten. Want aan de gedachte alleen heb ik al genoeg. Wat is er immers leuker dan proberen te raden bij mensen waarnaar ze luisteren, zonder het echt te weten te komen?

Geef een reactie

