Recensie: Selah Sue – Reason (2015)

reasonNormaal luister ik een album een paar keer en schrijf ik daarna een recensie. Dat was met deze nieuwe plaat van Selah Sue toch wel anders. Voor deze plaat heb ik wel wat meer luisterbeurten nodig gehad voordat ik aan dit verhaal kon beginnen. Waarom? Omdat het zo afwijkt van het verfrissende debuut van deze Belgische dame. Niet per sé in genrekeuze, als wel in andere keuzes. Welke dat dan precies zijn lees je hier onder natuurlijk verder.

Selah Sue, dat is toch die Belgische zangeres die ietwat schuchter overkomt maar een prachtige eerste plaat maakte? Dat klopt. Heldere stem, goede thema’s en erg leuke muziek was er te horen op het album Selah Sue uit 2011. Dat is in opening van deze plaat eigenlijk niet heel anders. Alone is die leuke, aanstekelijk single en I Won’t Go For More kende ik voorheen alleen als akoestische versie, maar deze albumversie is al net zo aanstekelijk als Alone. Ook de energiek titeltrack die we hierna horen bevalt me wel erg goed moet ik zeggen. Maar dan?Dan gaat het album wellicht iets te lang duren ook. Want met zeventien nummers heeft Selah niet stil gezeten en dat geldt in overtreffende trap voor de producers van dit album. Want dat die op Reason een dikke vinger in de pap hebben is wel snel duidelijk. De producties hebben over het algemeen veel te veel te overhand. Ze staan boven de prachtige stem van Sue en niet in dienst van. Terwijl dat laatste toch echt zou moeten gelden denk ik dan.
Op Together wordt ze ondersteund door een te matige rapper, Alive klinkt in de moderne sound dan nog wel goed, maar wat daarna komt is iets te gemaakt modern. Vooral de overtreffende electronische bliepjes, geluidjes, kick en beats storen wat te veel. Ik had Selah Sue vooral vocaal veel beter gepresenteerd in plaats van de dik aangezette producties de hoofdrol te geven. Ook een rustigere track als The Light doet het niet voor mij. Vooral hypermoderne songs als Falling Out, Stand Back, Direction en Right Were I Want You vallen mij vies tegen.
Is het dan allemaal echt heel slecht? Nee, dat durf ik ook niet te zeggen. Het ligt allemaal wel prima in het gehoor. Daartegenover ben ik van mening dat dit album lang niet zo lang zal blijven hangen als haar debuut. Deze nieuwe plaat mist daarvoor teveel de essentie en lijkt te veel in de waan van de huidige hypes gemaakt. Selah Sue kan veel beter.
[bol_product_links block_id=”bol_552003ef0d20b_selected-products” products=”9200000039867627,9200000038510632,9200000040054598″ name=”reason” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”E3E3E3″ border_color=”000000″ width=”200″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

Geef een reactie

