Souled Out! the Essentials Reviewed | Sam Cooke – Sam Cooke (1958)

SouledOutReviewed-bannerMet Souled Out! the Essentials Reviewed schrijf ik een nieuw hoofdstuk in mijn langlopende Souled Out! the Essentials in Soul reeks. De bedoeling van dit nieuwe hoofdstuk is dat ik mijn persoonlijke mening ga geven van alle in the Essentials in Soul behandelde albums. Want het moge dan wel als Essentials betiteld worden, misschien ben ik die mening helemaal niet toegediend!
Ik ga dit doen door middel van een track-by-track review. Een kort recensie van de platen door de nummers apart van elkaar te bespreken. Je kan het zien als een live-review, omdat ik mijn commentaren bij de nummers schrijf terwijl ik die aan het beluisteren ben. Daarbij neem ik natuurlijk eerdere luisterbeurten mee.

Sam Cooke staat bekend als Mr. Soul, mede door de openingstrack van dit album uit 1958 (die als tweede titel Around the World met zich meedraagt)…

Het prachtige You Send Me wordt vaak genoemd als hét eerste soulnummer. Op dit debuutalbum (later dit jaar kwam ook nog Encore uit) laat Sam al zien hoe loepzuiver, flexibel en intrigerend zijn stem is. Niet voor niks is Cooke één van de grote voorbeelden van latere toppers als Marvin Gaye en Al Green die ook in het begin van hun carrière een E achter de achternaam plakten in navolging van Cooke.

  1. You Send Me – Één van zijn allermooiste nummers. Zo beheerst gezongen, zo’n romantische sfeer, zo prachtig. Cooke ten top.
  2. The Lonesome Road – Lekker swing gitaartje op de achtergrond en de kraakheldere stem van Sam.
  3. Tammy – Prachtig gezongen, rustig nummer.
  4. Ol’ Man River – De lichte rock ’n roll doet hier zijn intrede. Dansen kan en mag op dit nummer.
  5. Moonlight in Vermont – Dit is zoals oude muziek klinkt. Sam is heer meer crooner dan soulzanger.
  6. Canadian Sunset – Beetje hetzelfde gegeven als de vorige song. Meewiegen is geoorloofd.
  7. Summertime – Zijn versie van dit erg veel gecoverde nummer
  8. Around the World – Cooke gaat rustig verder op de romantische tour alhier.
  9. Ain’t Misbehavin’ – Klein beetje swing hier en daar doet het ook goed met stem van Sam.
  10. The Bells of St. Mary’s – Gevoelig en romantisch, daar waar Cooke zich goed bij voelt.
  11. So Long – En daar is de romantiek weer.
  12. Danny Boy – Veel gezongen song uit deze tijd. Sam doet er het zijne mee.
  13. That Lucky Old Sun – Afsluiten zoals we Sam vooral dit album gehoord hebben. Rustig, gedegen en beheerst.

Geef een reactie

