Zomaar een verhaal over… Instrumenten

Bij de muziek ontkom je er niet aan: instrumenten. Nu gaat bij de soulmuziek de aandacht vaak uit naar de vocale capaciteiten van de artiest, maar zonder goede instrumentatie is het toch altijd lastig om een goed nummer te maken. Maar wat zijn nu mijn favoriete instrumenten?
Ondanks dat ik een groot muziekliefhebber ben, speel ik zelf geen instrument. Nooit gespeeld, nooit geprobeerd. Behalve op wat getingel en gepingel op de middelbare school na dan (wat waren die muzieklessen slecht zeg). Nee, veel liever hield ik mij bezig met schrijven over muziek. Ernaar luisteren is toch voldoende? Voor mij zeker wel. Maar door al dat geluister zijn er wel bepaalde instrumenten die mijn voorkeur hebben.

Ten eerste is daar de piano. De combinatie van stem en piano, daar ga ik prat op. Hoe artiesten als Stevie Wonder, Marvin Gaye, John Legend en vooral Donny Hathaway die combinatie maken is ongelooflijk. Van mooie gevoelige ballads tot funky spel, de piano kan het allemaal. Maar ook binnen andere muziekgenres luister ik graag naar piano. Zo hebben pianoconcerten in de klassieke muziek ook mijn voorkeur. Toch: de combinatie stem en piano is bijna de ultieme muziekbeleving voor mij.

Ten tweede is er het koperwerk. Daarmee bedoel ik vooral de trompet en de saxofoon. En dat in al hun variaties en maten. Juist het koperwerk zorgt in de muziek voor een extra organische sound. En wat is dat genieten zeg! Neem een Tower of Power, of een James Brown. Zonder de horns, trumpets en sax zou die muziek toch totaal anders of komen. Veel kaler, veel minder vol, veel minder cool. Dat ook nog eens. Het koperwerk is ook gewoon erg cool. Cool als de oude hoezen van Blue Note waar die artiesten met hun favoriete koperwerk in de handen staan. Prachtige platen zijn dat geworden en prachtige muzikale toevoeging geef het.

Ten derde en laatste de drums. Funky drummer all over the place. Of wat te denken van de legendarische drummer van The Meters: Joseph “Zigaboo” Modeliste. Zijn drumritmes zijn later in vele stijlen gekopieerd en/of gesampled. De drummer is de leider van de groep. Zijn ritme geen muziek, zonder ritme geen blijdschap, zonder ritme geen funkyness. Een prachtig en vooral krachtig instrument.

Wat zijn eigenlijk jullie favoriete instrumenten in de soul-, funk- en jazzmuziek?

Geef een reactie

