Souled Out! the Essentials Reviewed | Ivory Joe Hunter – Sings Sixteen of His Greatest Hits (1958)

SouledOutReviewed-bannerMet Souled Out! the Essentials Reviewed schrijf ik een nieuw hoofdstuk in mijn langlopende Souled Out! the Essentials in Soul reeks. De bedoeling van dit nieuwe hoofdstuk is dat ik mijn persoonlijke mening ga geven van alle in the Essentials in Soul behandelde albums. Want het moge dan wel als Essentials betiteld worden, misschien ben ik die mening helemaal niet toegediend!
Ik ga dit doen door middel van een track-by-track review. Een kort recensie van de platen door de nummers apart van elkaar te bespreken. Je kan het zien als een live-review, omdat ik mijn commentaren bij de nummers schrijf terwijl ik die aan het beluisteren ben. Daarbij neem ik natuurlijk eerdere luisterbeurten mee.

Blues, het is zomaar een genre die ook vaak gelinkt is aan de soulmuziek. Dat zullen we verder in deze artikelreeks nog gaan zien met bijvoorbeeld een artiest als Albert King. Nu dus werk van Ivory Joe Hunter, een pianist waarvan een aantal nummers op dit album zijn verzamelt. De blues is hier vooral in de zang hoorbaar, muzikaal ligt de basis in de jazz.

  1. Jealous Heart – prettig nummer met een hele relaxte sfeer.
  2. I Quit My Pretty Mama – past perfect in het plaatje. Hier heeft de piano wat meer de aandacht.
  3. Waiting in Vain – blaast je lekker op weg, maar gaat daarna in het tempo verder waar de vorige nummers ook in waren.
  4. No Money, No Luck – wederom van het rustigere karakter als de rest. De stem van Ivory Joe blijft prettig om naar te luisteren.
  5. Too Late – Nu wordt het toch wel een beetje teveel van hetzelfde en ontwikkelt het zich meer en meer naar achtergrondmuziek. Prettige achtergrondmuziek
  6. I Like It – Opent met een lekker swingen pianootje en saxofoontje. Eindelijk wat meer swing in de nummers doet me duidelijk goed.
  7. I Have No Reason to Complain – hier wordt die swing alweer achterwege gelaten en maakt Ivory Joe een mooi nummer.
  8. Lying Woman – Dit nummer is dan weer een stuk meer bluesy gezongen. Sterk gedaan.
  9. Guess Who – Dit nummer ging eigenlijk vrij onopvallend voorbij
  10. In Time – datzelfde is toch ook wel te zeggen van dit nummer
  11. Code Song – de piano zorgt hier voor wat meer swing en vrolijkheid
  12. Please Don’t Cry Anymore – Ook dit nummer is weer voorbij voordat ik erg in heb.
  13. Don’t Fall In Love With Me – Lekkere saxofoon in dit nummer. Wel weer die rustige muziek.
  14. False Friend Blues – Dit nummer gaat dan juist weer wat meer de blueskant op. Bevalt me goed mede door de afwisseling.
  15. It’s You Just You – Traag en rustig, zoals de meeste nummers op deze plaat.
  16. Changing Blues – Een afsluiter die er toch nog een beetje pit en energie in stopt.

Geef een reactie

