Recensie: Atanga Boom – Atanga Boom (2015)

atnga boomEr is weer eens niet nieuws uit Nederland. Dat is er in de vorm van Atanga Boom. Atanga Who? Hoor ik je vragen. Nou, Atanga Boom dus.
Volgens hun eigen zeggen kan je een blend van afrobeat, jazz en funk verwachten. Een beetje chaos zouden deze mannen ook niet uit de weg gaan.
Nu besteed ik graag wat aandacht aan muzikanten van eigen bodem en ben ik daarom dit dertien nummers tellende album gaan beluisteren. Hierbij een korte impressie en mening daarover.

Met Wuzz Gnawan hebben meteen een goed groovende opener te pakken. Daar waar Senhor Atanga meer richting het Zuid-Amerikaanse gaat. Leuke toevoeging aan dit nummer is de zangeres. Een meer mellow sound horen we dan weer op Simca 2000. De variatie is dus duidelijk aanwezig zo in het begin.
Dat zet ook door in het meer freaky Tubatanga. Het Zuid-Amerikaanse komt daarop terug in A Travessia. Alles strak en funky gespeeld. Dit gaat goed werken bij de barbecue.
De lekkere groove wordt behouden bij Afroligic, waar Le Truc mij dan weer wat minder doet. Ik zie dit wat meer als gedoe in de rondte. Dat free-jazz achtige gejam werkt mij iets teveel op de zenuwen. Ook Boomtraum vind ik van een minder niveau. In dit nummer gebeurd mij dan juist weer te weinig.
Een meer poppy kant van hun sound laat Atanga Boom horen op Cash Converters. Een geinige zijstap moet ik zeggen. Dat wat niet doorgezet wordt in Erase Your Head. Dat nummer doet mij namelijk helemaal niks. Ik voel het niet, ik beleef het niet.
Gelukkig komt de gewenste pit terug op Tapeworm. Lekker energiek nummer en een favoriet voor mij op deze plaat. Al gaan ze daar met Catch weer aan voorbij door veel zenuwachtig gedoe in het nummer te stoppen. Het blijft een mening, maar dit ligt mij gewoon een stuk minder.
Het album sluit uiteindelijk af met het erg fijne Wuzz Abeba en dat vormt hiermee al met al dus een aardige plaat dus. Over veel nummers ben ik meer dan tevreden en die gaan met een fel schijnende zon ook zeker goed werken.
[bol_product_links block_id=”bol_556a011cbc7e0_selected-products” products=”9200000040131709″ name=”atanga boom” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”DBDBDB” border_color=”000000″ width=”200″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

Geef een reactie

