Recensie: Michael Patrick Kelly – Human (2015)

humanSpotify heeft op de tabblad tegenwoordig zo’n hele handige functie waarbij je direct snippets van muziek kan luisteren als je vinger wat langer op het plaatje van het album haalt. Op die manier kwam ik in een lijst dit nummer van Michael Patrick Kelly tegen en na wat losse snippets heb ik besloten dit album te gaan beluisteren. Nu heb ik later op Google iets opgevangen dat hij de voornaamste songwriter was van de Kelly Family. Wie dat zijn weet je jaren ’90-er onder jullie wel. En nu deze soloplaat dus.

Het album opent met Shake Away. Muzikaal gezien is het meer countrypop, de soul moet uit de stem van Michael Patrick komen. Daar zit die toch wel in. In Beautiful Soul probeert hij daar met de uithalen toch gebruik van te maken, maar die klinken toch iets te geforceerd en te dik aangezet. Verder een aardige poppowersong. Little Giants lijkt daar dan weer niet op. Dit is meer een Songfestivalesk nummer. Dit komt vooral door de gebruikte zanglijnen en het ge-oh.
Flag is dan een stuk rustiger qua opzet. Qua zang over het algemeen ook een stuk meer timide en dat is wel fijn. Dat is het hele nummer. Een stuk fijner dan Out of Touch waar eigenlijk niks bijzonders aan is. Rose of Jericho is dan juist weer wel een interessant nummer. Dit komt vooral door de instrumentatie en de gehele sfeersetting. Goed aangepakt en ook goed uitgepakt.
Renegade op zijn beurt is erg vrolijk. Vrolijk tot aan het kinderlijke af zelfs. Ook tekstueel klinkt dat door. De meer sympathieke kant van Kelly horen we duidelijk terug in Happiness. Over de gehele linie gewoon een sympathieke song. Het wisselt maar af en aan. Zo is bijvoorbeeld Safe Hands juist weer wat saaiig. Here to Stay is dan weer tergend langzaam, maar wel heel erg prima gezongen. De afsluitende reprise van Beautiful Soul voegt dan weer weinig toe aan het origineel.Een aardige popplaat dus, dat het vooral moet hebben van de prima stem van Michael Patrick Kelly. Meer niet, minder ook niet.