Souled Out! the Essentials Reviewed | Billy Eckstine – Billy’s Best (1958)

SouledOutReviewed-bannerMet Souled Out! the Essentials Reviewed schrijf ik een nieuw hoofdstuk in mijn langlopende Souled Out! the Essentials in Soul reeks. De bedoeling van dit nieuwe hoofdstuk is dat ik mijn persoonlijke mening ga geven van alle in the Essentials in Soul behandelde albums. Want het moge dan wel als Essentials betiteld worden, misschien ben ik die mening helemaal niet toegediend!
Ik ga dit doen door middel van een track-by-track review. Een kort recensie van de platen door de nummers apart van elkaar te bespreken. Je kan het zien als een live-review, omdat ik mijn commentaren bij de nummers schrijf terwijl ik die aan het beluisteren ben. Daarbij neem ik natuurlijk eerdere luisterbeurten mee.

Van 1950 tot 1958 nam Billy Eckstine als een aantal platen op, dit op dit album verenigd zijn. De jazz zit nog heel duidelijk in deze stijl van muziek. Groot orkest erachter en de stemacrobatiek zijn werk laten doen, dat is in een notendop wat Eckstine met zijn muziek deed. Meer crooner dan soulzanger, maar daarmee zeker niet minder interessant. Luister bijvoorbeeld maar eens naar het stemmige Prisoner of Love.

  1. The Boulevard of Broken Dreams – De stem is aanwezig en pakt ook echt de hoofdrol
  2. Stella by Starlight – Traag qua tempo, groots qua stem.
  3. When the Sun Comes Out – Blazers en heel rest van het orkest erbij.
  4. I Got Lost in His Arms – Die diepe stem pakt het weer op.
  5. Nobody’s Heart (Belongs to Me) – Leading is de stem opnieuw.
  6. Where Have You Been? – Warme stem, voorbeeld voor velen?
  7. Babalu – tijd voor een beetje swing en veel orkestratie.
  8. You Don’t Know What Love Is – mooi trompetje valt hier op.
  9. A Sunday Kind of Love – it is all about the voice
  10. Trust in Me – het gaat nog steeds vooral om die stem.
  11. That Old Devil Called Love – sfeervol en stemmig.
  12. Zing! Went the Strings of My Heart – Tijd voor iets meer swing, al is het maar ligt.
  13. (It’s) Easier Said than Done – Tijd om die stem waar de aandacht te geven.
  14. Prisoner of Love – Zijn absolute prijsnummer. Werkelijk prachtig.
  15. Portrait – Zingen tot en met.
  16. In the Rain – De stem verliest niets aan warmte en diepte.
  17. One Love in my Life – Wellicht wat te veel van het zelfde nu
  18. Vertigo – zie boven.

 

Geef een reactie

