Recensie: Randy Roberts & The Capital Strokes – CS (2015)

csDe naam doet wellicht anders vermoeden, maar Randy Roberts & the Capital Strokes komen uit Italië. De funkcombinatie brengt met CS hun debuutplaat uit. Randy Roberts heeft wel een Amerikaanse achtergrond. Zijn vader was zanger en hij begon zelf op Italiaans grondgebied met de muziek. The Capital Strokes is dan een collectief aan Italiaanse talenten die hem bijstaan in het maken van funk zoals dat uit de jaren ’70 kwam. Hoe goed is dit debuut?

Opener They Wanna Funk Me Up is muzikaal gezien volledig Curtis Mayfield’s Freddies Dead. Persoonlijk vind ik dat wel wat makkelijk scoren met een bekende sound. Oké, spelen moeten ze het nog, maar bijster origineel is het allemaal niet. Die nasmaak proef ik daarna ook nog in The Sound of Love. Het nummer swingt wel redelijk, maar ik heb toch een beetje het gevoel dat ik de band van mijn buurman hoor spelen op het plaatselijke festival. Do It Like the Strokes biedt dan wel een alleraardigst feestje, maar de energie komt ook hier toch niet helemaal los. Dat zelfde euvel zet zich eigenlijk het hele album verder voor. Soms klinkt het gewoon iets te amateuristisch en blijft het teveel in het algemene hangen. Het kan mij persoonlijk nergens echt overtuigen. Ook een matige cover van Always on the Run helpt daar helemaal niks bij. Ik kan dus eigenlijk vrij kort en krachtig zijn over deze plaat: dit is het niet.

Geef een reactie

