Recensie: Jill Scott – Woman (2015)

womanJilly from Philly werd ooit geïntroduceerd door de hiphoplegendes van The Roots. Haar carrière nam een vlucht en we zijn nu negen (live)albums verder. Daarmee reken ik deze nieuwste worp als haar negende album. Tussen de studioalbums door hield ze ons altijd warm met wat liveplaten of verzamelalbums. Dat was dit jaar ook zo. Niet eens zo heel lang geleden kwam de verzamelaar Golden Moments al uit. Maar we werden al opgewarmd voor dit album met een paar nieuwe singles. En nu ligt die plaat daar, Woman genoemd. Een titel die mijn inziens heel goed bij Jill Scott past. Het is namelijk echt een powervrouw. Een vrouw die in de nu-soul makkelijk meegeteld mag worden naast andere powervrouwen als Erykah Badu en Angie Stone. Een vrouw die ook nog eens een bijzonder constant niveau weet te behalen met haar platen. Voor mij persoonlijk blijft het rijke Beatifully Human uit 2004 haar beste plaat. Kan Woman die troon benaderen?

Het album met het krachtige Wild Cookie. Een nummer met spoken word zoals we dat kennen van Miss Scott. De heerlijke bluesy, funky instrumentals maken het plaatje af. Die krachtige vibe horen we ook terug op Prepared (en eigenlijk op het hele album). Vooral de manier waarop Jill hier zingt is erg intens en krachtig. Het geeft het nummer automatisch iets spannends mee. Je blijft er naar luisteren.
Meer in een letterlijk jubelstemming geraken we met Run Run Run. Een waar feestje komt je oren binnen. Energiek ten top en vrolijkheid in alles. Een lekker uplifting song die moeiteloos overloopt naar het R&B-nummer Can’t Wait. Dit is R&B zoals R&B gemaakt zou moeten worden. Mooie zanglijnen en goede koortjes. Daar kunnen ze in de hedendaagse R&B-tijden nog eens wat van leren.
Lighthouse brengt dan juist weer een modernere sound in de productie. Een bijzonder veelzijdig nummer verder, vooral de vocale capaciteiten van Jill Scott. Capaciteiten die je ook goed terughoort in het recht-toe-recht-aan nummer Fool’s Gold. Met de stem van deze zangeres kan er weinig mis gaan in dergelijke songs.
De interlude Willing zorgt even voor een rustpunt, om daarna door te knallen naar Closure. Dit is echt een ijzersterke song. Sterk gezongen en een mooie productie met die blazers. Hier wordt ik dus echt heel erg blij van. Die blijheid kan ik moeiteloos doortrekken in de Carl Hall cover You Don’t Know. Dit was de eerste single van dit album. Een nummer met mooie volle instrumentatie en vol overtuiging gezongen. Er zit ook redelijk wat blues in haar zang hier.
Daarna weer een interlude-pauze met Pause. Bij Cruisin’ dekt de titel de lading. Een nummer om op te relaxen, met een moderne sound. In een aardig contrast met Say Thank You. Dit nummer is juist wat meer freaky en heeft weer wat meer van die bekende spoken word van Jill Scott. Een bijzonder nummer.
Heel “gewoon” klinkt dan Back Together weer. Een powerballad volgens het bekend recept, met koortjes en al. Niet het meest opvallende nummer, maar nog steeds erg sterk. De energie spat er daarna weer van af op Coming to You. Dit nummer gaat helemaal los en is simpelweg genieten geblazen.
De lastige titel Jayraymecofasola kan Scott zelf wel prima zingen. Dit nummer zoekt het kleinere op. Een meer intiem nummer met een traditionele sound. Het album sluit dan uiteindelijk af met Beautiful Love. Een zoet maar prima duet met BJ the Chicago Kid.

Op dit nieuwe album laat Jill Scott vooral vocaal van zich horen. Met haar power en energie in haar stem weet ze hier het hele album te dragen. Muzikaal schiet het van nu-soul naar R&B, van funky naar blues. Alles komt voorbij op deze plaat die over de gehele linie sterk is. Jill Scott laat met Woman weer echt van zich horen, al verslaat het Beautifully Human niet. Dat is echter geen schande.
[bol_product_links block_id=”bol_55c8ed94e306c_selected-products” products=”9200000046287867″ name=”woman” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”DBDBDB” border_color=”000000″ width=”200″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]