Souled Out! the Essentials Reviewed | Jackie Wilson – Lonely Teardrops (1959)

SouledOutReviewed-bannerMet Souled Out! the Essentials Reviewed schrijf ik een nieuw hoofdstuk in mijn langlopende Souled Out! the Essentials in Soul reeks. De bedoeling van dit nieuwe hoofdstuk is dat ik mijn persoonlijke mening ga geven van alle in the Essentials in Soul behandelde albums. Want het moge dan wel als Essentials betiteld worden, misschien ben ik die mening helemaal niet toegediend!
Ik ga dit doen door middel van een track-by-track review. Een kort recensie van de platen door de nummers apart van elkaar te bespreken. Je kan het zien als een live-review, omdat ik mijn commentaren bij de nummers schrijf terwijl ik die aan het beluisteren ben. Daarbij neem ik natuurlijk eerdere luisterbeurten mee.

De combinatie Wilson en producers Gordy en Davis was een hitmachine die eindigde na deze plaat van Jackie Wilson. Dit album staat vol met interessante nummers met natuurlijk de meer dan prachtige titeltrack, maar ook met eigen songs van Wilson zoals You Better Know It en Singing an Song. Jackie Wilson brengt het in ieder geval altijd vocaal op topniveau.

  1. Lonely Teardrops – bijzonder symapthiek nummer, sterk gezongen en een lekkere doo-wop. Niet voor niks een klassieker
  2. Each Time (I Love You More) – ligt duidelijk in het zelfde straatje. Jackie heeft gewoon een hele mooie stem en dat is ook het hoofdingrediënt.
  3. That’s Why (I Love You So) – wat meer richting de rock ’n roll dit keer.
  4. In the Blue of the Evening – Oogjes dicht en genieten. Veel rustiger krijg je het niet.
  5. The Joke (Is Not on Me) – Lachen jullie mee? Vrolijkheid genoeg immers.
  6. Someone to Need Me (As I Need You) – met redelijk wat bombast gezongen en gebracht.
  7. You Better Know It – rock ’n roll ten top. Twisten jullie mee?
  8. By the Light of the Silvery Moon – ouderwets voor nu, dus past perfect in het plaatje van toen.
  9. Singing a Song – Wat een vocale kracht en het swingt ook nog eens lekker
  10. Love is All – erg rustig en licht oubollig.
  11. We Have Love – ook erg rustig. Best een mooi nummer.
  12. Hus-a-Bye – Dit is er één voor tijdens de winterdagen.

Geef een reactie

