Recensie: Chloe Charles – With Blindfolds On (2015)

chloeMet haar debuutalbum ‘Break the Silence’ wist Chloe Charles de wereld, inclusief mijzelf, te overtuigen. Mijn conclusie bij dat debuutalbum was eigenlijk kraakhelder: “Van Chloe Charles had ik nog nooit gehoord, maar ze heeft met deze plaat mijn aandacht zeker te pakken. Mooi vorm gegeven nummers, prachtig gezongen en met een bijzondere sfeer.”
Met een opvolger, die 4 september officieel uitkomt, worden de verwachtingen natuurlijk hoog. Ook bij mij is die verwachting aanwezig. Wat gaat ze doen? Hetzelfde recept of juist wat anders? Ik ga het je vertellen.

Met Black & White heeft het album een mooi en rustig begin. De mooie stem van Chloe Charles valt hier goed samen met de piano en violen. Het nummer heeft een goede sfeer en is vooral erg sterk gezongen. Die stem van Chloe valt hier erg positief op, alweer. Al met al een nummer dat meteen lekker binnenkomt. Dat wordt makkelijk voortgezet met Take Me Naked. Nummer heeft hetzelfde recept, zelfde sfeer. Het bevalt me wel iets minder goed dan de sterke opener omdat ze hier wat lijkt te forceren soms. Het is nog steeds een meer dan prima nummer.
Hold Me is wat duisterde qua sfeer. Het gevoel bekruipt mij dat de zang niet altijd even goed bij de productie lijkt te passen. Hierdoor komt het soms rommelig over. Over de gehele linie doet dit nummer mij ook minder dan twee voorgaande. Die pech wordt doorgezet op Fans. Soms klinkt dit zelfs een beetje aanstellerig.
Het komt daarna allemaal weer goed met Be Still. Dit nummer heeft mooie zanglijntjes en is net niet té bombastisch. Als het niet teveel overdreven wordt doet dat bombastische, symfonische het wel goed bij mij. Dit nummer bevestigd dat. Ook Through Your Eyes is een mooi nummer. Krachtig gezongen. Naar nummers als deze luister ik graag bij Chloe Charles.
Wool Sweater pakt deze lijn ook gewoon op. Een prima en sfeervol nummer. Gelukkig niet zo overdreven gezongen als wat nummers eerder. De beats horen we daarna pas echt weer op Gold. Één van de betere nummers van dit album, vooral door de mooie zang. Hier word ik wel vrolijk van. Dat wordt je ook wel van Smiling. De titel van dit popsoulnummer zegt het eigenlijk al. Lekker luchtig en zomers. Een erg leuk nummertje. Al net zo leuk als het sympathieke Little Regret.
Dan hebben we nog vier nummers te gaan tot het einde. Over deze vier laatste nummers ben ik eerlijk gezegd wat minder te spreken. Het is mij allemaal iets teveel van hetzelfde steeds, in deze vier songs. Rustig, tegen het saai-ige aan. Helaas soms ook wat vermoeiend gezongen. Erg jammer, omdat Chloe hier eerder juist heeft getoond erg goede songs te kunnen schrijven.

De conclusie is dan ook niets anders dan dat het een wisselvallig album is geworden naar mijn smaak. Haar voorganger was over de gehele linie en stuk constanter dan dit nieuwe werk. Al zullen er zeker genoeg songs overblijven die mij wel verblijden. Nummers die ik graag nog eens op zal zetten.
[bol_product_links block_id=”bol_55e48abe181ea_selected-products” products=”9200000046263711,9200000046263709″ name=”blindfolds” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”DBDBDB” border_color=”000000″ width=”200″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

Geef een reactie

