Souled Out! the Essentials Reviewed | Ray Charles – What’d I Say (1959)

SouledOutReviewed-bannerMet Souled Out! the Essentials Reviewed schrijf ik een nieuw hoofdstuk in mijn langlopende Souled Out! the Essentials in Soul reeks. De bedoeling van dit nieuwe hoofdstuk is dat ik mijn persoonlijke mening ga geven van alle in the Essentials in Soul behandelde albums. Want het moge dan wel als Essentials betiteld worden, misschien ben ik die mening helemaal niet toegediend!
Ik ga dit doen door middel van een track-by-track review. Een kort recensie van de platen door de nummers apart van elkaar te bespreken. Je kan het zien als een live-review, omdat ik mijn commentaren bij de nummers schrijf terwijl ik die aan het beluisteren ben. Daarbij neem ik natuurlijk eerdere luisterbeurten mee.

Het album is een geweldige mix van Soul, Doo-Wop en R&B met Jazz invloeden van een even hoog nivo als zijn debuut album.
Ray was eind jaren 50 op zijn eerste creatieve hoogtepunt een paar jaar later zou zijn 2 periode beginnen (later daarover waarschijnlijk meer via de schrijvers van dit Topic of anders van mijn kant). Een niet te missen (essentiële) classic uit 1959.

1. What’d I Say – precies zo’n nummer waar alles aan klopt. Een genot en feestje voor het oor. Met recht een klasssieker.
2. Jumpin’ in the Morning – old school party met Ray Charles. Geweldig pianospel.
3. You Be My Baby – vrolijk nummer, swingt lekker met die sax.
4. Tell Me How Do You Fee – meer midtempo. Rustig mee heupwiegen en knikken. Weer veel ruimte voor de instrumentatie.
5. What Kind of Man Are You – met een hoofdrol voor de Raylettes.
6. Rock House – nu is de hoofdrol weggelegd voor de piano.
7. Roll With My Baby – lekker lome sfeer in dit nummer.
8. Tell All the World About You – liefde voor alles.
9. My Bonnie – van wie anders? Kwaliteit ten top.
10. That’s Enough – erg sterke afsluiter.
[bol_product_links block_id=”bol_55ec397c574a5_selected-products” products=”9200000038618397,9200000034916765,1000004000044710″ name=”what’d i say” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”DBDBDB” border_color=”000000″ width=”200″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

Geef een reactie

