Recensie: Eric Bellinger – Cuffing Season (2015)

cuffing-seasonEric Bellinger is een zanger die ik al menigmaal tegen ben gekomen als gastartiest. Zijn debuutplaat uit 2004 ken ik zelf niet, maar toch deed zijn naam door al die gastoptredens bij mij wel een belletje rinkelen. Ik zag deze nieuwe release voorbij komen op Spotify en wilde mij weleens wagen aan wat solowerk van deze man. Daar waar hij veel gastoptredens doet, heeft hij er duidelijk ook genoeg op zijn eigen plaat. Van bekende tot minder bekende artiest.

Het album opent met de titeltrack. Een nummer dat te scharen valt onder de standaard R&B, met stemvervorming. Dat eerste kan zo nu en dan weleens fijn zijn, maar dat laatste heb ik weinig mee. Alsof ze hun onkunde willen verhullen.
Waar ik in de R&B ook niet van ben zijn de redelijk respectloze teksten zoals we die horen op You Can Have the Hoes. Vrouwonvriendelijk ten top. Luisteren doe je met schaamrood op de kaken. Moet ik het wellicht niet zo serieus nemen? Dat doe ik dus wel.
iPod on Shuffle is een allegaartje, net als de titel al aangeeft. En om terug te komen op de respectloze teksten verduidelijkt Bellinger het andermaal met Overrated. De vrouw krijgt er op dit nummer van langs. Ze fungeren alleen als lustobject. De titel slaat op zijn beeld over vrouwen. Het lijkt van kwaad tot erger te gaan. Turn Down For You is namelijk niks aan. Net als het gewoonweg slechte Love Made Me Do It en Make Up For It. Bij Shape begint de magere kwaliteit zelfs wat vermoeiend te werken. En zo verder ook steeds meer op mijn zenuwen. Nummers als Maybe Never, Creep, Gina, Text Threads en zo naar het einde toe met Focused On You, Viral en Last One Standing zijn volledig inwisselbaar. Om dan ook nog af te sluiten met absolute grootheidswaanzin op Summery.
Het is lang geleden dat ik zo’n slechte plaat gehoord heb.