Souled Out! the Essentials Reviewed | Ray Charles – The Genius Hits the Road (1960)

SouledOutReviewed-bannerMet Souled Out! the Essentials Reviewed schrijf ik een nieuw hoofdstuk in mijn langlopende Souled Out! the Essentials in Soul reeks. De bedoeling van dit nieuwe hoofdstuk is dat ik mijn persoonlijke mening ga geven van alle in the Essentials in Soul behandelde albums. Want het moge dan wel als Essentials betiteld worden, misschien ben ik die mening helemaal niet toegediend!
Ik ga dit doen door middel van een track-by-track review. Een kort recensie van de platen door de nummers apart van elkaar te bespreken. Je kan het zien als een live-review, omdat ik mijn commentaren bij de nummers schrijf terwijl ik die aan het beluisteren ben. Daarbij neem ik natuurlijk eerdere luisterbeurten mee.


Ray Charles is een belangrijke naam, dat weten we nu zeker omdat hij nu wederom voorbij komt met een topalbum. Charles mengt soul, blues en jazz op een eigenwijze en overtuigende manier met elkaar. Dit album is een conceptalbum waarin Ray verschillende delen van Amerika bezingt. Met natuurlijk het onvolprezen Georgia On My Mind.
1.    Alabamy Bound – dat Ray hier met een grote big band speelt moge duidelijk zijn.
2.    Georgia on My Mind – prachtig nummer, met recht een klassieker te noemen. Wat een beleving in de zang.
3.    Basin Street Blues – weer vol ingeblazen en swingend.
4.    Mississippi Mud – Ray Charles als crooner. De swing swingt door.
5.    Moonlight in Vermont  – rustiger, zoals het in de genoemde moonlight uit de titel goed past.
6.    New York’s My Home – Ray’s New York New York
7.    California, Here I Come – Knalt weer de blazers er lekker in
8.    Moon Over Miami – heel rustig, mooi rustig
9.    Deep in the Heart of Texas – een dialoog
10.    Carry Me Back to Old Virginy – klein beetje bluesy, lekker swingend nummer
11.    Blue Hawaii – wat een pianovirtuoos is het toch.
12.    Chattanooga Choo-Choo – heupwiegende swing hier, volle blazers.

[bol_product_links block_id=”bol_55fd36f165b9a_selected-products” products=”1000004007118015″ name=”genius road” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”DBDBDB” border_color=”000000″ width=”200″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

Geef een reactie

