Recensie: Kwabs – Love + War (2015)

love + warAls er één artiest waarvan we al heel veel songs hebben gehoord voordat er überhaupt een plaat uit is gekomen, dan is dat Kwabs wel. Deze Britse zanger heeft is tot nog toe vermaakt met vooral EP’s en wat losse singles. Daarnaast hebben zo ongeveer al die nummers ook weer één of meerdere remixes gehad. De kwaliteit van deze muziek was zo hoog dat sommigen hem zelfs de nieuwe soulrevelatie zijn gaan noemen. Al ligt zijn muzikaalstijl bij lange na niet alleen in de soul. De de invloeden van de electronische muziek liegen er ook niet om, net als de R&B. En zie hier, eindelijk is hier dan die langverwachte plaat. Veel nummers kennen we al en kwamen vaak genoeg terecht in de Opus de Soul top10. Dus dat ik er positief tegenover sta moge duidelijk zijn. Hoe werkt deze plaat dan als geheel?

Het verstilde begin van de opener en titeltrack belooft wat. Een bluesy gitaartje en daar is de warme stem van Kwabs. Die stem is toch wel het belangrijkste ingrediënt in zijn muziek. Vaak bezingt deze stem refreinen die makkelijk blijven hangen, ondersteund door aanstekelijke producties. Dit nummer is wat subtieler in de productie en valt gewoon erg goed in het gehoor. De gospelkoor break is ook goed gedaan, houd de spanning in het nummer.
Op Fight for Love laat Kwabs wat meer horen van zijn vocale capaciteiten. De 80’s/disco invloeden uit het refrein werken daarnaast ook nog een goed en zorgen ervoor dat het geheel heel erg aanstekelijk over komt. Helemaal rustig stilzitten is dan ook erg lastig bij dit sterke nummer. Iets dat je helemaal niet meer gaat lukken bij Walk. Mijn inziens is dit één van de allerbeste singles van de laatste tijd. Wat een heerlijke beat, wat een fantastische energie en dat refrein blijft na elke luisterbeurt moeiteloos de hele dag in mijn hoofd hangen. Hier is goed te horen hoe de warme, diepe stem van Kwabs en de producties samenkomen en versmelten in één prachtig geheel. Ik kan nog steeds geen genoeg krijgen van dit nummer.
My Own is de laatste single die wij mochten horen voor de release van dit album. Dit nummer put een stuk meer uit de R&B. Dat is vooral terug te horen in de beats. Een nummer dat menig dansvloer weleens kan vullen. Dat dansbare zit in die beat en de energie die dit nummer verder uitstraalt. Wederom een erg lekker nummer, maar wellicht (in verhouding) niet het beste wat Kwabs ons hier brengt. Dat kan wel gezegd worden over Look Over Your Shoulder. Hier laat Kwabs horen ook over meer ballad-achtige kwaliteiten te beschikken. De goede tekst valt op bij dit nummer. Een nummer dat vooral door de gehele sterke sfeersetting zo goed is. Ook vocaal laat Kwabs hier zich weer van zijn beste kant horen. Echt een heel erg goed nummer.
En als we het dan toch over goede sfeersetting hebben dan mag Perfect Ruin ook benoemd worden. Één van de rustigste nummers van Kwabs die we kennen. Ook één van de mooiste nummers die we van Kwabs kennen. Die achterliggende verstilling spreekt mij erg aan. Dat geeft het nummer iets urgents mee. Je wordt er als het ware echt in gezogen.
Forgiven put dan juist uit de trends van de laatste tijd. Vooral qua productie heeft het die moderne sound. Vocaal gaat Kwabs er vol voor en ook de backings knallen er lekker in. Dit nummer heeft sowieso een erg fijne energie over zich. Energie die op een heel andere manier ingezet wordt op Layback. Productioneel een soort blend tussen de R&B en de modernere sound. Als geheel klinkt het vooral als een midtempo R&B-song. De titel geeft al aan wat je qua sfeer kan verwachten. Die R&B, tot het vingerknippen aan toe, is ook duidelijk terug te horen in Make You Mine. De titel past eigenlijk al heel goed bij een R&B-nummer. De 80’s-synths en bliepjes vallen ook op in dit dansbare en poppy nummer.
We doen het een stuk rustiger aan met Father Figure. Een nummer met een persoonlijke toon, goed terug te horen in de tekst. Dit soort nummers hangen volledig op aan de stem van Kwabs en dat is natuurlijk nooit vervelend. Een prima nummer die in verhouding met de echt sterke songs op dit album wellicht wat te weinig opvalt. Iets wat niet te zeggen valt over Wrong or Right. Dit nummer is zo ongeveer het eerste wat we hoorden van Kwabs en die moderne sound in deze song blijft gewoon erg goed in elkaar gezet. Luisterbeurt na luisterbeurt blijft dit een erg interessant en boeiend nummer.
Echt de ballad sfeer in gaat Kwabs met het afsluitend nummer, Cheating On Me. Alles wat bij een ballad hoort, wordt uit de kast getrokken. Van het koortje tot aan de piano, van de claps tot aan de bass. Alles lijkt zo uit een pakje ballad-ingrediënten te komen. Wellicht niet al te origineel, maar de vraag is wat je er mee doet. Je kan de ingrediënten wel hebben, maar die ook op een onjuiste manier mengen. Dat wordt bij dit nummer zeker niet gedaan, zodat het een stevige ballad wordt en een mooie afsluiter van dit album.

De verwachtingen waren van tevoren hoog gespannen. Misschien wel iets te hoog, want ik kan niet zeggen dat dit album die verwachtingen volledige waarmaakt. Dit is zeg maar geen 5-sterren album. Nog steeds staan er legio sterke nummers op. De sterke nummers zijn er meer dan de mindere. En die mindere zijn dan minder in verhouding met hele sterke nummers. Het moge dus duidelijk zijn dat Kwabs hier gewoon een heel sterk debuutalbum heeft neergezet. Een album dat vast en zeker nog vaak bij mij uit de speakers zal komen.
[bol_product_links block_id=”bol_55fe7b61aea39_selected-products” products=”9200000043739926,9200000045959380″ name=”love+war” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”DBDBDB” border_color=”000000″ width=”200″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

2 gedachtes over “Recensie: Kwabs – Love + War (2015)

1. Hele toffe review! Echt heel mooi beschreven.
    Ik heb zelf ook een stukje over Kwabs geschreven op mijn blog Jaleezz omdat ik Kwabs ook echt te gek vind, daarom vind ik het zo leuk om ook op andere sites reviews te lezen van Kwabs of andere artiesten!