Souled Out! the Essentials Reviewed | Carla Thomas – Gee Whiz (1961)

SouledOutReviewed-bannerMet Souled Out! the Essentials Reviewed schrijf ik een nieuw hoofdstuk in mijn langlopende Souled Out! the Essentials in Soul reeks. De bedoeling van dit nieuwe hoofdstuk is dat ik mijn persoonlijke mening ga geven van alle in the Essentials in Soul behandelde albums. Want het moge dan wel als Essentials betiteld worden, misschien ben ik die mening helemaal niet toegediend!
Ik ga dit doen door middel van een track-by-track review. Een kort recensie van de platen door de nummers apart van elkaar te bespreken. Je kan het zien als een live-review, omdat ik mijn commentaren bij de nummers schrijf terwijl ik die aan het beluisteren ben. Daarbij neem ik natuurlijk eerdere luisterbeurten mee.

Dit is het debuut van de Koningin van het Stax label. Dit album lijkt helemaal om de tophit/titelsong gebouwd. Maar wat we vooral horen is het unieke stemgeluid van Miss Thomas.
Qua stijl is dit album wel wat meer poppy en doo-wop als we van Stax gewend zijn. Leuk om te vermelden is misschien wel dat de backings onder andere van the Anita Kerr Singers komen.
Dit album bevat naast een maar covers ook zelfgeschreven nummers en een song van de hand van pa Rufus Thomas.

1. Gee Whiz (Look at His Eyes) – klassieke soulballad in optima forma. Prachtig nummer.
2. Dance With Me – iets meer tempo en liefdevolle tekst.
3. A Lovely Way to Spend an Evening – romantisch nummer, maar wat wil je ook met zo’n titel. Mooie ballade.
4. Your Love Indeed – ook weer een ijzersterke, uiterst sfeervolle ballad.
5. Fools Fall in Love – Licht swingend nummer met een vrolijk karakter
6. To the Aisle – een sympathieke ballad van deze dame.
7. (I’m Afraid) the Masquerade is Over – lijkt wel wat veel op voorgaande song
8. A Love of My Own – fantastisch nummer. Een absolute tophit met de mooie harmonie in de koortjes.
9. Promises – licht nummer, goed voor het heupwiegen
10. It Ain’t Me – rustige ballad
11. For You – wat meer energie en swingen alhier. Bewegen doe je automatisch
12. The Love we Shared – stemmige afsluiter

Geef een reactie

