Souled Out! the Essentials Reviewed | Ben E. King – Don’t Play That Song (1962)

SouledOutReviewed-bannerMet Souled Out! the Essentials Reviewed schrijf ik een nieuw hoofdstuk in mijn langlopende Souled Out! the Essentials in Soul reeks. De bedoeling van dit nieuwe hoofdstuk is dat ik mijn persoonlijke mening ga geven van alle in the Essentials in Soul behandelde albums. Want het moge dan wel als Essentials betiteld worden, misschien ben ik die mening helemaal niet toegediend!
Ik ga dit doen door middel van een track-by-track review. Een kort recensie van de platen door de nummers apart van elkaar te bespreken. Je kan het zien als een live-review, omdat ik mijn commentaren bij de nummers schrijf terwijl ik die aan het beluisteren ben. Daarbij neem ik natuurlijk eerdere luisterbeurten mee.

Waarschijnlijk één van de korste albums die we gaan bespreken. Maar de lengte van een plaat zegt zoals gewoonlijk niks over de kwaliteit, want die is 100% aanwezig. Vooral productioneel is dit een bijzonder album. Hoe de muziek en de zanglijntjes in elkaar zijn gezet, het invoegen van de harpen of het bijvoegen van een koortje, het klopt allemaal. En als het klopt levert het hits op. Natuurlijk kent iedereen Stand By Me, maar de titeltrack doet er zeker niet voor onder.

  1. Don’t Play That Song (You Lied) – een soort tweede versie van de megahit Stand By Me. Dit nummer is net zo goed en wellicht nog wel wat beter.
  2. Ectasy – niet meer dan prima
  3. On the Horizon – statige stem, vooral aan het einde heel fijn gezonge
  4. Show Me the Way – oubollige swing. Kan mij niet al teveel boeien.
  5. Here Comes the Night – doet qua ritme een beetje Kersterig aan. Muzikaal sterk.
  6. First Taste of Love – frisse uithalen, vooral vocaal een sterk nummer.
  7. Stand By Me – blijft toch een mooi nummer. Vooral het geheel doet het hem. Het nummer pakt je in. Misschien niet mijn favoriete klassieker, maar ook niet voor niks een klassieker
  8. Yes – dit doet me dan weer niks. Klinkt een beetje te makkelijk
  9. Young Boy Blues – ook deze versie is prima
  10. The Hermit of Misty Mountain – gewoon aardig
  11. I Promise Love – prima soul ballad
  12. Brace Yourself – aardig nummer

[bol_product_links block_id=”bol_563df0cc441dc_selected-products” products=”9200000034916811″ name=”king” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”DBDBDB” border_color=”000000″ width=”200″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

Geef een reactie

