Recensie: Adele – 25 (2015)

25Dat Adele Adkins, beter bekend als kortweg Adele, een nieuw album uit heeft zal zo ongeveer niemand verbazen. Deze nieuwe plaat is zijn reputatie al vooruit gesneld en daar zorgt ook het megasucces van de eerste single Hello voor. Voor- en tegenstanders buitelen over elkaar heen om hun mening te geven over de nieuwste creatie van deze Britse zangeres. Daar doe ik natuurlijk leuk aan mee met deze recensie. De inmiddels 27-jarige zangeres heeft met 19 en 21 mijn welverdiende aandacht wel gehad. Allebei platen die mij over het algemeen heel goed bevielen. Ik vond daarbij het debuut beter dan haar opvolger. Verder vind ik Adele ook een bijzonder dame blijven. Ze blijft in haar optreden en haar manier van communiceren iets echts en oprechts te behouden. Iets wat ik te prijzen vind na dergelijk successen.
Mijn recensie zal als het ware live zijn. Terwijl ik naar de plaat luister benoem ik de punten die mij opvallen aan de nummers. Dit is mijn mening over Adele’s nieuwe hitalbum (want dat is het al) 25.

De hitsingle Hello opent hierbij het bal. Een nummer dat ik nu al enkele keren heb gehoord. Ik moet zeggen dat vooral het begin van het nummer mij bevalt. Door de minimale begeleiding krijgt de prachtige stem van Adele vrij baan. Zo hoor je hoe breekbaar dit kan zijn, zonder in kracht in te boeten. Helaas wordt het daarna allemaal wat opgeblazen en voelt het toch als iets dat we wel vaker van deze zangeres hebben gehoord. Een beetje een gevoel van gesneden koek blijft uiteindelijk wel achter, terwijl die meer kleine gedeeltes zo mooi zijn.
Send My Love(to Your New Lover) heeft best een lekker loopje, maar eigenlijk blijft het daar wel een beetje bij. Voer voor de hitlijsten is die bouncy popnummer zeker, maar hét grote talent van Adele wordt hier toch wat misbruikt. Ik heb het natuurlijk over haar stem die hier in een dwangbuis van een té aanwezige productie wordt gestopt. Aanstekelijk is het allemaal wel, maar dit zijn niet het soort nummers waar ik warm van word.
Bij I Miss You komt de bombast je bij de eerste tonen als tegemoet. Een lekker ritme en vocaal absoluut van topniveau. Wat kan deze dame zingen zeg. Ook die wat meer donkere, duistere sfeer past er goed bij. Op dit nummer kan ze vocaal volledig haar gang gaan en dat doet ze dan ook. Moeiteloos switcht ze tussen kop- en borststem. Dit is gewoon een prachtige ballad met veel kracht en uitdaging.
Ook When We Were Young was al eerder te horen. En dit nummer mag er ook zijn. Een warm nummer met veel soul. De instrumentatie heeft iets nostalgisch en ook herkenbaars. Dit voelt vertrouwd en het nummer voelt daardoor als een warm bad, als een warme deken die je over heen slaat om lekker van de genieten. Vocaal divers, muzikaal prima kleiner gehouden om ruimte te geven aan de vocalen. Een sterk nummer.
Die kwaliteit zet ze moeiteloos voort in de prachtballad Remedy. Zo zouden meer nummers van Adele moeten zijn. Of eigenlijk gezegd zijn meer nummers van Adele zo. Dit is meteen herkenbaar als een Adele-nummer. Stem, piano en niks meer. Krachtig en prachtig gezongen. Wat heeft deze dame toch een strot zeg! Een ballad om van te genieten, om bij te huilen, om bij weg te dromen. Prachtig nummer.
Water Under the Bridge is dan gewoon een popliedje. De productie klinkt redelijk modern, maar is zeker al eens eerder gedaan. Adele krijgt hier ook vocaal wat minder ruimte binnen de productie. Ik houd dan toch meer van de kale omlijsting zodat ze volledig vocaal kan excelleren. Een tophit kan dit nummer zondemeer worden omdat het refrein erg aanstekelijk is. Maar voor mij behoort dit nummer niet tot de top van het album.
Dat mag ik dan zonder twijfel wel zeggen over River Lea. Dit is mijn absolute favoriet van deze plaat. Wellicht niet al te toegankelijk in vergelijking met andere Adele songs, maar het klopt wel gewoon van alle kanten. Prachtig en tegen het geniale aan hoe hier blues, gospel en soul samen worden gevoegd in een topproductie waar de stem van Adele ook nog eens naadloos bij past. Adele hebben we nog nooit eerder zo zwoel, intiem en sexy gehoord als op dit absolute topnummer. Is dit even een potje genieten jo!
Met Love in the Dark genieten we rustig verder. Het recept van piano en stem wordt ook op dit nummer weer bereidt. Smaakvol als altijd als Adele dit soort nummers zingt, met misschien een kleine misstap door de violen met de ietwat onnodige opsmuk. Laat het lekker zo kaal, dit heeft die bombast niet nodig.
Klein en kaal, daar houden we (ik in ieder geval) van bij de muziek van Adele. En dat krijgen we dan ook met het prachtige Millions Years Ago. Dit keer geen piano en stem, maar gitaar en stem. Het werkt net zo goed, misschien wel beter, als die bekende combi. Adele weet op dit nummer toch wel te raken. De urgentie lijkt zo aanwezig in dit nummer. Krachtig, maar ook breekbaar gezongen zoals weinigen dat kunnen. Werkelijk waar een prachtig nummer dat samen met River Lea mag strijden om de titel van het beste nummer van dit album.
Is het zo mooi met het ene nummer, is het zo’n stuk minder bij het volgende. All I Ask is eigenlijk gewoon een misser. In niks vind ik dit nummer bij Adele passen. Meer een song voor de inwisselbare popzangeresje van tegenwoordig. Iets waar ik Adele niet toereken. Een slap nummer in alles en totaal overbodig met de pracht die wel op deze plaat te horen is.
Sweetest Devotion is dan dan de afsluiter van Adele’s derde album. Een popballad met wat gitaren. Country en gospel hoor ik hier ook wel in. Eigenlijk een prima afsluiter, zonder dat het volledig overtuigd. Zonder dat het je volledig inpakt. Dit geen slecht nummer, zeker niet, maar de echte top die we ook terughoren op deze plaat is dit ook niet.

Doet Adele het weer? Op die vraag moet ik toch wel een bevestigend antwoord geven. Twee nummers (Send My Love en All I Ask) hadden van mij niet op dit album hoeven staan, maar voor de rest zijn het louter goede, sterke tot hele sterk songs. Soms is het werkelijk ademloos genieten van de vocale capaciteiten van deze dame. Vooral als de muzikale omlijsting wat kleiner gehouden wordt. Of juist als het muzikaal een verrassende twist heeft. Maar dit is natuurlijk als een hitalbum, een status die het qua kwaliteit ook zeker verdient.
[bol_product_links block_id=”bol_5650735dadaf4_selected-products” products=”9200000040918324,9200000051153125″ name=”25″ sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”DBDBDB” border_color=”000000″ width=”200″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]