Recensie: Anthony Hamilton – What I’m Feelin’ (2016)

feelinAnthony Hamilton is zo onderhand een grote naam in de nieuwere soul scene. In de jaren ’90 probeerde hij furore te maken, maar dat liep uit op een sof. Om daarna pas in 2003 echt succes te hebben met Comin’ From Where I’m From. Wat daarop volgde waren nieuwe platen en ook albums met lost tracks. Sinds 2011 hebben we eigenlijk niks meer van hem gehoord (de kerstplaat daar gelaten) en zagen we alleen wat komische filmpjes van hem en the Hamiltons die bekende hits ver-gospel-den. Met de hulp van die zelfde Hamiltones is er nu dan eindelijk die langverwachte nieuwe plaat.

De plaat begint met Save Me, een nummer dat we al eerder mochten horen. Een gedreven beat en instrumentatie met daarover de herkenbare stem van Anthony Hamilton. Er gaat een goede energie uit van dit nummer en is een goede, herkenbare opener.
Ain’t No Shame is wat rustiger qua tempo en het energielevel is ook wat lager. Wat opvalt aan dit nummer is de fantastische beleving in de zang van Anthony Hamilton. Lekker met de rauwe randje en die lichte heesheid bij hem. De gospel is nooit ver weg in dit mooie nummer. Wederom ook erg herkenbaar een nummer van Hamilton. Het gedeelte over de gospel en de herkenbaarheid is ook te zeggen over de prachtige titeltrack. Dit is misschien wel het beste album van dit album. Het gevoel, de sfeer, de zang, de backings van the Hamiltones, alles lijkt zo’n beetje te kloppen aan dit nummer. Het omarmt je als het ware met warmte.
Amen was de eerste single van dit album. Een nummer dat wordt gedreven door een vrij standaard beat met de nodige hiphopvibes. Over God gaat het niet, des te meer over liefde. Een goed gekozen single, dat moet gezegd, want het is een makkelijk nummer. De ballad I Want You is ook een lekker makkelijk nummer, met de nadruk op het woord lekker. Niet per sé het beste nummer, maar ook een nummer waar weinig op of aan te merken valt.
De overtuiging en vooral het gevoel komt met Never Letting Go weer goed terug. Een vrij kaal nummer die volledig leunt op de stem van Anthony Hamilton. Nu vind ik sinds jaar en dag zijn stem als prachtig, dus dan weet je ook wel wat ik van dit nummer vind. Een erg mooie, gevoelige ballad. De ballads leven nu het album, want ook Grateful is er daar één van. Eigenlijk wel een standaard song, maar de uithalen van Anthony geven het toch ook net wat meer diepte.
Walk in My Shoes valt vooral op door de mooie samenzang. Verder een herkenbare, mooie Anthony Hamilton song zonder echt te verrassen. Maar dat hoeft ook niet altijd, als de kwaliteit er maar is. Er gebeurd wel wat meer op Take You Home. De productie is voller, de sfeer is bouncy en de gospel wordt opgeleefd door het orgel en de handclaps. Echt klein en gevoelig wordt het daarna met de mooie ballad Still. Vecht voor je liefde en haal er alles nog uit wat er in zit. Voor echt liefde moet je gaan, als dat er nog steeds is. De boodschap van Hamilton is duidelijk alhier en meer dan een stem en een piano heb je soms niet nodig.
Het voorlaatste nummer is Ever Seen Heaven. Een vol nummer door de dik aangezette productie. Het heeft ook wel iets moderns, terwijl die old school vibe juist wat meer bij Anthony past. Niet direct het meest bijzondere nummer van de plaat. Een plaat die afgesloten wordt met Love is An Angry Thing. Een nummer waarin de gospel weer duidelijk terug te horen is. Een nummer die ook iets frivools heeft, ondanks het onderwerp. De ritmiek is prima en het blijft mooi hoe Hamilton, de gospel en wat modernere soul met een knipoog naar de oude soul met elkaar samen gaan.

Een album dat het wachten wel waard was, zeker. Het redt het qua kwaliteit niet bij zijn topalbums uit 2003 en 2006, maar staat weer boordevol met fijne nu-soulsongs. Met Anthony Hamilton is het sowieso lastig je een buil te vallen en What I’m Feelin’ bezorgd je die buil ook niet. Geslaagde plaat.
[bol_product_links block_id=”bol_56f69bee1a0cc_selected-products” products=”9200000056304837″ name=”feelin” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”DBDBDB” border_color=”000000″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]