Souled Out! the Essentials Reviewed | Otis Redding – Complete & Unbelievable: the Otis Redding Dictionary of Soul (1966)

SouledOutReviewed-bannerMet Souled Out! the Essentials Reviewed schrijf ik een nieuw hoofdstuk in mijn langlopende Souled Out! the Essentials in Soul reeks. De bedoeling van dit nieuwe hoofdstuk is dat ik mijn persoonlijke mening ga geven van alle in the Essentials in Soul behandelde albums. Want het moge dan wel als Essentials betiteld worden, misschien ben ik die mening helemaal niet toegediend!
Ik ga dit doen door middel van een track-by-track review. Een kort recensie van de platen door de nummers apart van elkaar te bespreken. Je kan het zien als een live-review, omdat ik mijn commentaren bij de nummers schrijf terwijl ik die aan het beluisteren ben. Daarbij neem ik natuurlijk eerdere luisterbeurten mee.


Een album waarin de herkenbare sound van Otis alleen maar herkenbaarder wordt. Otis houdt zich op deze plaat zowel bezig met covers als met nieuwe soulsongs. Zo is de cover Day Tripper een duidelijke poging om voet aan grond te krijgen in Engeland. Maar als er één nummer op deze plaat is die zeker aandacht verdient dan is het natuurlijk Try a Little Tenderness.

  1. Fa-Fa-Fa-Fa-Fa (Sad Song) – sad song staat er, maar dat is het geenszins.
  2. I’m Sick Y’All – de drummer ramt aardig door op dit nummer. Herkenbaar Stax
  3. Tennessee Waltz – Een klassieker die door Otis net wat meer diepte krijgt
  4. Sweet Lorene – knalt de groove er weer wat meer in. Otis is een vocaal en ritmisch genie
  5. Try a Little Tenderness – Dé essentiële Otis Redding song. De opbouw, de energie, het gevoel, alles klopt aan dit nummer en is ook wat een klassieker maakt.
  6. Day Tripper – lekker vol gas er op en gaan
  7. My Lover’s Prayer – ook al zo’n klassieker waar Otis zijn eigen versie van maakt
  8. She Put the Hurt On Me – we rammen er weer even op de drums en gooien er wat heerlijke groove in
  9. Ton of Joy – juist weer wat meer timide, zo gaat dat om en om op dit album
  10. You’re Still My Baby – blijft rustiger dit keer en ook intiemer. Mooi nummer
  11. Hawg for You – meer een bluesy karakter, maar dat past prima
  12. Love Have Mercy – groovy en swingende afsluiter

[bol_product_links block_id=”bol_575be4a7ae19b_selected-products” products=”1000004007319262″ name=”complete” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”DBDBDB” border_color=”000000″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

Geef een reactie

