Mijn muzikale helden: Donny Hathaway

hathawayDoor je leven en leeftijd heen veranderd je smaak van muziek. Dat is een proces dat door blijft gaan. In dit proces zijn er wel altijd bepaalde artiesten die je leven lang bij blijven. Dat zijn dan je muzikale helden te noemen. Het woord held is hierin misschien niet helemaal gepast, maar het is wel term die hier het best bij past.
In een nieuwe artikelreeks neem ik jullie graag mee langs mijn persoonlijke muzikale helden. Naast een stukje geschiedenis bespreek ik graag het hoe en waarom deze artiest mij zo geraakt heeft. Artiesten vanuit de meest uiteenlopende decennia.

Eigenlijk ontkom ik er niet aan te starten met de artiest die ook de banner van mijn website siert: Donny Hathaway.
Donny Hathaway is zo’n artiest die misschien niet direct in het rijtje met een Marvin Gaye, Stevie Wonder of Ray Charles wordt genoemd. Maar wel een artiest die onder de (soul)artiesten van nu enorm geroemd wordt. En dat heeft toch maar mooi voor elkaar gekregen in zijn korte leven. Hij overleed namelijk al op 33-jarige leeftijd. In die periode heeft hij “maar” vier studioalbums op kunnen nemen en een paar live-optredens op plaat uitgebracht. Toch is zijn status er naar en kan ik zeggen dat zijn muziek mij altijd heeft weten te pakken.

Eerst een stukje geschiedenis waarin ik kan vertellen dat Donny Hathaway in 1945 geboren werd in Chicago, maar opgroeide met zijn oma in St. Louis. Zijn oma was een bekende gospelzangeres en deze gospel nam ook bezit van Hathaway. Dat horen we nog steeds terug in zijn muziek.
Hathaway was niet alleen een pure muzikant, hij studeerde er ook naar. Tijdens deze studie in muziek raakt hij bevriend met Leroy Hutson, waar hij de hit The Ghetto mee schreef. Diezelfde Hutson werd later ook leadzanger van The Impressions en daar heeft Donny een rol in gespeeld. Hij ging namelijk bij zijn label(Curtom) werken en stelde de mannen aan elkaar voor. Naast zijn werk bij Curtom deed Hathaway ook werk voor het Stax en Chess label, om uiteindelijk via King Curtis uit te komen bij Atlantic. Daar begon de muzikale carrière van Donny Hathaway pas echt. Op Atlantic nam hij zijn studioalbums op. Dit begon in 1970 met zijn debuut, waar opvolgend in 1971 en 1973 nog tweede platen uitkwamen. Zijn vierde studioalbum maakt hij samen met zangeres Roberta Flack. Van al deze albums werden verschillende nummers successen in de hitlijsten.
Zijn korte leven eindigde vrij dramatisch, waar hij zichzelf van het leven beroofde door zichzelf uit een raam te gooien. Hij kwam door deze daad omdat hij zijn hele leven al met depressies kampte en identiteitsproblemen had. Naast zijn schat aan muziek liet hij ook meerdere kinderen achter, waaronder de bekende zangeres Lalah Hathaway.

De vraag is nu wellicht waarom Donny Hathaway op mij persoonlijk zo’n indruk achter laat. Dat is vooral een combinatie van zijn prachtige, warme stemgeluid en uiterst subtiele pianospel. In mijn ogen zingt bijna niemand soulballads zoals Donny Hathaway dat doet. Daarnaast was het wellicht een man die ook veel covers op nam, maar wel altijd op zo’n manier dat het volledig eigen werd. Het was nooit een één op één kopie, maar wel altijd erg Donny Hathaway. Als je naar de muziek van Donyn Hathaway luistert hoor je niet alleen het pure muzikale talent, maar ook het ongelooflijke gevoel en timbre die hij in zijn nummers legde. Iets wat vooral terug te horen is in mijn live-platen.

Mijn persoonlijke top-5 Donny Hathaway albums
1. Donny Hathway (1971)
2. Extension of a Man (1973)
3. In Performance – Live (1980)
4. Everything is Everything (1970)
5. Live (1972)

Mijn persoonlijke top-5 Donny Hathway songs
1. Giving Up
2. He Ain’t Heavy He’s My Brother
3. Someday We’ll Be Free
4. A Song for You
5. The Ghetto

Geef een reactie

