Zomaar een verhaal over… Geluidsdragers

vinylMuziek luisteren doen we zo ongeveer allemaal en hebben we waarschijnlijk al ons hele leven gedaan. Ik ook. Ik vind het altijd mooi om te zien hoe het muziek luisteren een ontwikkeling doormaakt. Dan heb ik het vooral over de manier waarop we dat doen.

Zo begon het voor mij allemaal met de bandjes. Ik zat elke vrijdag klaar om de nieuwste hits te tapen tijdens de top40. Daarbij proberend zoveel mogelijk de reclames en het gepraat van de DJ’s te omzeilen. Een hels karwei altijd, maar dan kom je uiteindelijk wel een hele  week naar die hits luisteren en dan alleen de hits die jij leuk vond. Mocht je dan ook nog eens de gelukkig eigenaar zijn van een walkman, dan kon je deze bandjes ook nog eens meenemen. Of natuurlijk bij paps en mams in de auto. Altijd gezellig voor op vakantie.

Na de walkman kreeg ik een discman. Een draagbare cd-speler die met het minste of geringste schokje oversloeg als je naar muziek luisterde. Thuis op mijn kamertje dan een minisetje om die cd’s in de af te spelen. Daarnaast een stalen cd-rek om de schijfjes in kwijt te kunnen. In het begin veelal nieuwe schijfjes, maar daarna ook gekopieerde cd’s. Één op één van cd op cd.

Totdat de ontwikkeling van de MP3 kwam natuurlijk. Toen begon ook het downloaden. Nummer voor nummer en dan op zo’n USB-achtige MP3-speler zetten. Aardig goedkoop te verkrijgen bij de Kijkshop. Daarna werden ook deze MP3-spelers wat strakker met schermpjes en al. Zo had ik de Vuze en daarna nog de iPod Classic.

Nu is het weer anders door streamingdiensten. Ik heb een Spotify abonnement en een smartphone. De nummers zet ik offline en zo kan ik het onderweg beluisteren. Thuis stream ik het naar mijn Sonos apparatuur en luister zodoende makkelijk en snel naar muziek. Al moet ik zeggen dat ik bijvoorbeeld in de auto nog graag een cd’tje meeneem.

De ontwikkeling is mijn idee groot en het blijft leuk terug te denken en te kijken naar wat er allemaal veranderd is in de tussentijd.

Geef een reactie

