Souled Out! the Essentials Reviewed | Nina Simone – Silk & Soul (1967)

SoSouledOutReviewed-banneruled Out! the Essentials Reviewed | Met Souled Out! the Essentials Reviewed schrijf ik een nieuw hoofdstuk in mijn langlopende Souled Out! the Essentials in Soul reeks. De bedoeling van dit nieuwe hoofdstuk is dat ik mijn persoonlijke mening ga geven van alle in the Essentials in Soul behandelde albums. Want het moge dan wel als Essentials betiteld worden, misschien ben ik die mening helemaal niet toegediend!
Ik ga dit doen door middel van een track-by-track review. Een kort recensie van de platen door de nummers apart van elkaar te bespreken. Je kan het zien als een live-review, omdat ik mijn commentaren bij de nummers schrijf terwijl ik die aan het beluisteren ben. Daarbij neem ik natuurlijk eerdere luisterbeurten mee.

Gerelateerde afbeelding
Album van Nina Simone dat het meest in de buurt komt van de soulmuziek. Vaak gehoord: “Als dit eens in Memphis opgenomen zou zijn.”

  1. It Be’s That Way Sometime – Ik hoorde Nina nog nooit zo soulvol. De instrumentatie is volledig soul en de eigenzinnige stem van Simone is zo krachtig.
  2. The Look of Love – subtieler nummer in alle facetten. De jazz is niet ver meer weg, maar de soul blijft zeer zeker aanwezig
  3. Go to Hell – Simone bezweert ons over ons leven. Als iemand deze boodschap zo aan je zingt, dan moet je wel.
  4. Love O’ Love – kaal nummer, meer dan piano en stem is er niet. Kan Nina Simone haar prachtige stem wel weer heel goed etaleren. Net als haar pianospel trouwens.
  5. Cherish – mooie meerlagigheid in de stemmen
  6. I Wish I Knew How It Would Feel to be Free – Nina Simone maakt er een bijzonder speelse versie van
  7. Turn Me On – een vrij standaard nummer moet ik zeggen. Zit prima in elkaar hoor.
  8. The Turning Point – heel rustig, stemmig en wat bombastisch nummer
  9. Some Say – swingt na alle rust van hiervoor juist weer de pan uit.
  10. Consummation – een ballad die vol aangepakt is. Filmisch van karakter
  11. Why Must Your Love Well Be So Dry – bijna Motown achtig.
  12. Save Me – lekker funky gebracht.

Geef een reactie

