Souled Out! the Essentials Reviewed | Aretha Franklin – Lady Soul (1968)

SoSouledOutReviewed-banneruled Out! the Essentials Reviewed | Met Souled Out! the Essentials Reviewed schrijf ik een nieuw hoofdstuk in mijn langlopende Souled Out! the Essentials in Soul reeks. De bedoeling van dit nieuwe hoofdstuk is dat ik mijn persoonlijke mening ga geven van alle in the Essentials in Soul behandelde albums. Want het moge dan wel als Essentials betiteld worden, misschien ben ik die mening helemaal niet toegediend!
Ik ga dit doen door middel van een track-by-track review. Een kort recensie van de platen door de nummers apart van elkaar te bespreken. Je kan het zien als een live-review, omdat ik mijn commentaren bij de nummers schrijf terwijl ik die aan het beluisteren ben. Daarbij neem ik natuurlijk eerdere luisterbeurten mee.

Afbeeldingsresultaat voor Aretha Franklin – Lady Soul (1968)
Samen met het in vorig souljaar besproken topalbum van Aretha toch wel de beste in haar oeuvre. Lady Soul laat je nog meer passie, nog meer ijzersterke songs en nog meer overtuiging horen. Aretha op haar best is soulmuziek op haar beste. Toppertje is Ain´t No Way of de hit Natural Woman.

  1. Chain of Fools – altijd als ik dit nummer hoor vraag ik mij af of er uberhaupt meer aanstekelijk soulnummers zijn gemaakt
  2. Money Won’t Change You – vrolijk nummertje met een fijne groove en goede blazers
  3. People Get Ready – bekende hit van the Impressions. Aretha brengt hem met een dosis meer gospel
  4. Niki Hoeky – heerlijke groove in dit nummer. De spanningsboog blijft mooi lang gespannen.
  5. [You Make Me Feel Like] A Natural Woman – ah-hoe. Wat een sterke song blijft dit toch. Straalt gewoon één en al kracht uit.,
  6. Since You’ve Been Gone – lekker swingend nummer om vrolijk van te worden. Goede blazers, goede stem en goede piano.
  7. Good to Me As I Am to You – Aretha etaleert hier schijnbaar moeiteloos haar vocale capaciteiten. Damn!
  8. Come Back Baby – minder opvallend, maar nog steeds ijzersterk gearrangeerd nummer
  9. Groovin’ – lekker nummer die trager is dan de titel doet vermoeden
  10. Ain’t No Way – één van mijn favoriete Aretha songs aller tijden. Luister maar gewoon eens en dan leer je waarom.

Geef een reactie

