Recensie: Ed Sheeran – ÷ (2017)

Door de “pure” muziekliefhebbers wordt altijd wat laatdunkend over de commerciële hitlijsten gepraat. Maar als er één artiest is waarvan ik vind dat hij zijn talenten goed gebruikt en ook in de hitlijsten komt, dan is het Ed Sheeran wel. Zijn andere twee rekensommetjes (+ en x) vond ik beide prima platen en daar staan nummers op waar ik nog steeds graag naar luister. Ben dan nog geen groot liefhebber te noemen als het op zijn eerste singles van deze plaat aan komt, maar daar kunnen de veertien andere songs nog verandering in brengen. Hij verrast mij in ieder geval wel meteen met opener Eraser. Dat Sheeran weleens een wijsje rapt wist ik al, maar hier klinkt hij een beetje als The Streets. Een nummer waar de energie ook goed in zit. Hierna volgt dus die matige single Castle on the Hill, gevolgd door het ontspannen Dive. Een nummer waarbij mij opvalt dat Ed dit heel goed zingt, zonder dat het nummer verder per sé opvallend te noemen is.
Shape of You is dan die andere single en echt de grote hit, maar ook al is het best aanstekelijk, bij mij blijft het allemaal niet echt hangen. Ik ben dan eerlijk gezegd wel nog eens minder te spreken over het zeikerige Perfect.
Nee, geef mij dan maar een nummer als Galway Girl. Waar Sheeran wederom een rapstukje doet en tevens een nummer die een 90’s vibe heeft, met aanwezig energie.
Hierna gaat Ed Sheeran met een bepaald probleem kampen waar meer artiesten last van hebben. Hij verzandt namelijk in ietwat te makkelijke keuzes. Wat gewerkt heeft op zijn vorige twee platen doet hij nu weer. Daar vallen nummers als Happier, New Man en Hearts Don’t Break Around Here allemaal onder. Herkenbaar aan de ene kant, maar ook wel wat jammer aan de andere kant.
Dan houden we natuurlijk nog genoeg over wat mij wel bevalt. Het ontspannen, maar tegelijk aanstekelijke What Do I Know bijvoorbeeld. Of het licht bluesy en persoonlijke favoriete What Would You Feel, het vrolijke Barcelona en het dromerige Supermarket Flowers.
Over de gehele linie kan dit nieuwe album van Ed Sheeran mij wat minder pakken dan de twee voorgangers. Desalniettemin heeft hij wederom een aantal zeer fijn en ook sterke nummers gemaakt die zeker het beluisteren nog eens waard gaan zijn.

 

Geef een reactie

