Muziekjaar 2017 tot nu toe

Het is nu augustus en wel al redelijk tijd om de balans op te maken voor muziekjaar 2017. En ik moet zeggen dat die balans niet heel positief uitvalt vooralsnog. Het is al het hele jaar redelijk stil op soulvlak en grote verrassingen en/of grote releaes laten nog op zich wachten. Vooral in de huidige zomerperiode is het meer dan doodstil op soulgebied. Wellicht dat het najaar nog wat moois gaat brengen, zoals wel vaker in dit genre. Dat heeft het muziekjaar 2017 ook echt nodig.

Misschien raken we door diensten als YouTube, Soundcloud en Spotify wel teveel verzadigd. Muziek is altijd en overal in grote maten beschikbaar. Misschien verschuiven we hierdoor wel teveel van puur luisteren naar bingelistening.
Maar ook in de vindingrijkheid van de artiesten zit duidelijk enige verzadiging. De elektronische R&B paden zijn volledig platgereden en de soul revival met de vintage soul sound wordt nog steeds op strakke wijze gemaakt, maar verrast allang niet zo goed meer.

De vraag is ook wel van welke artiesten we het moeten hebben? De nieuwe, oud en jong, of de gevestigde orde met opvolg-platen. Heel verrassend dat een Cody ChesnuTT met een goede plaat komt is het niet. Die beste man lijkt alleen maar goede muziek te kunnen maken. En de Emphemerals blijven hun ding doen op hun nieuwe plaat, maar de sound is wel bekend.
Verrassender is dan de ijzersterke release van oudgediende Don Bryant. Terug van weggeweest laat hij een grote afdruk achter in 2017. Samen met nieuwkomer Sampha. Zijn eigenzinnige sound klinkt als een klok en is vooralsnog het beste wat ik dit muziekjaar heb gehoord. Tot slot dan nog een shout out naar Gabriel Garzon-Montano. Of eigenzinnigheid gesproken.

Daartegenover staan grote tegenvallers als Mary J. Blige die te vaak te inconsequent lijkt in haar kwaliteit. De gemakzucht van een Wyclef Jean, het te weinig afwisselende van het ooit zo verrassende LANY. India.Arie op de automatische piloot en zelfs een Quantic of een José James die niet boven het maaiveld uitsteken. Teveel drietjes in een wereld waar de maximale score een vijf is. Hopelijk wordt de laatste vier maanden dit muziekjaar nog gered.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s